Calea ferată din Timișoara – mijloc de dezvoltare sau factor de congestionare

Calea ferată din Timișoara – mijloc de dezvoltare sau factor de congestionare

Ce facem cu calea ferată ce separă Timișoara în două? O integrăm în funcționarea orașului sau scăpăm de ea?

Pentru că cetățenii nu sunt mai deloc întrebați cu privire la deciziile care îi afectează pe termen mediu și lung, noi ne propunem să dezbatem variantele aflate pe masă. Vă invităm să vă alăturați acestui demers civic și să veniți vineri, 16 iunie, de la ora 14, la Casa Adam Müller Guttenbrunn pentru a vă spune părerea în cadrul evenimentului organizat de USR Timișoara: Calea Ferată – Mijloc de dezvoltare sau de congestionare?

Până a ajunge la o concluzie, vă prezentăm contextul discuției, precum și o enumerare a soluțiilor aflate în dezbatere în acest moment.

Context

Strategia Uniunii Europene privind infrastructura de transport, TEN-T (Trans-European Transport Network), prevede traversarea României de către două coridoare majore: Orient / Mediterana de Est şi Rin-Dunăre¹.Coridoare calea ferata

Parte a acestei strategii o reprezintă modernizarea tronsonului de cale ferată Budapesta-Arad-Timişoara-Calafat, prin instrumentul de finanţare CEF (Connecting Europe Facility) – Transport, 2014-2020². Implicaţiile poziţionării Timişoarei ca nod multimodal a două coridoare majore sunt benefice atât în ceea ce priveşte dezvoltarea industrială şi comercială cât şi din perspectiva turismului, astfel încât oportunitatea susţinerii acestui demers, cu atât mai mult cu cât dispune de finanţare europeană, nu e disputată de nimeni.

Estimată în Master Planul General de Transport al României la aproximativ 430 milioane euro³, reabilitarea tronsonului de cale ferată Arad-Timişoara Caransebeş se află în acest moment în stadiul de studiu de fezabilitate. Studiul, în valoare de 1,7 milioane euro, este comandat de Compania Naţională CFR şi atribuit firmei CONSIS PROIECT SRL, firmă înregistrată în România însă având ca unic asociat compania spaniolă PROINTEC SA. Termenul limită de finalizare, conform caietului de sarcini, este 29 octombrie 2017 astfel încât nu ştim cu certitudine ce va conţine acest studiu, însă în cadrul acestei lucrări se va reabilita şi segmentul de cale ferată ce traversează Timişoara de la vest la est.

Acesta este subiectul fierbinte, pentru că modul în care va fi realizată această reabilitare poate accentua sau diminua problema fragmentării Timişoarei în zona de nord şi zona de sud, poate deschide sau închide posibilităţi de dezvoltare ulterioară. Există trei opţiuni:

  • reabilitarea la sol
  • îngroparea în subteran
  • ridicarea pe estacade

Fiecare dintre aceste posibilități prezintă avantaje şi dezavantaje, unele vizibile imediat iar altele cu consecinţe ulterioare. Poziţionările diferitelor părți implicate sunt diferite, unii actori și-au schimbat în timp opinia iar implicațiile sunt pe termen lung, pentru că ce se va decide în această privință va fi un factor major de influență a direcției de dezvoltare pe care o va urma transportul în Timișoara. Indiferent ce cale va urma linia ferată, anul 2021 trebuie să găsească un oraş funcţional, de preferinţă un model de civilizaţie a secolului XXI. În discuție sunt idei de viitor ambițioase, cum ar fi o rețea integrată de transport public urban şi periurban, noduri în sistem “park & ride”, decongestionarea traficului auto sau un nou bulevard prevăzut cu piste pentru biciclete, un viitor la care poate timișorenii nu ar trebui să renunțe prin alegerea celei mai simple soluții la problema prezentă.

Ce dorim?

Dorim o decizie bine cumpănită, care să privească atât la viitor cât şi la prezent, pentru că ce se face acum nu se va mai desface pentru mult timp. Nu avem o poziționare partizană dar dorim ca o decizie ce privește modul în care va evolua Timișoara, între o aglomerare urbană sufocantă sau un oraș modern și funcțional, să ia în calcul toate implicațiile și să fie în asentimentul timișorenilor. Vrem să invităm la aceeași masă, în prezența oricărui cetățean care dorește să-și spună părerea sau doar să fie informat, toate părțile interesate: factori de decizie, experți tehnici și societatea civilă. Miza este perspectiva de dezvoltare modernă a Timişoarei.

În plan principal, dorim o dezbatere care să clarifice toate avantajele și dezavantajele, precum și asumarea fermă a unei decizii în beneficiul tuturor. În plan secundar, dorim o relaţionare normală între autorităţi şi cetăţeni, prin care factorii de decizie să comunice cu cei în beneficiul cărora lucrează, să le asculte opiniile şi să le argumenteze deciziile.

¹ https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/tent_ro.pdf – accesat 30.05.2017

² https://ec.europa.eu/inea/connecting-europe-facility/cef-transport – accesat 30.05.2017

³ https://www.mediasinfo.ro/wp-content/uploads/documente/mo/mo778bis2016.pdf – accesat 30.05.2017, pg. 911

http://www.cfr.ro/files/omti/central/a4fe.pdf – accesat 30.05.2017, pg 4, poz 28