Cătălin Drulă – De ce Craiova-Pitești ar trebui construit la profil de autostradă

Cătălin Drulă – De ce Craiova-Pitești ar trebui construit la profil de autostradă

Autostrada Craiova-Pitești: un nou proiect care cade victimă politicienilor PSD. După Dan Șova care l-a blocat 3 ani de zile cu PPP-uri fantasmagorice este rândul lui Dragnea și al Olguței Vasilescu, cu domnii Grindeanu și Cuc pe post de executanți, să facă praf această investiție.

Pe scurt, PSD a luat decizia politică la Comitetul Executiv de la Sinaia să anuleze planurile curente pentru realizarea acestui drum ca autostradă și vrea să construiască un drum de nivelul anilor ’50-’60 (numit drum expres) bazat pe un studiu de fezabilitate din 2007 care nu are studiu geotehnic de detaliu (a se citi “autostrada surpată” și “alunecări de teren” sau “Orăștie-Sibiu reloaded”).

Istoria autostrăzilor românești este o istorie a “ideilor crețe” ale politicenilor sau decidenților temporari. Una dintre aceste idei a fost cea a “drumurilor exprese” prin anii 2006. De ce e o idee proastă pentru Craiova-Pitești? Pentru că un drum expres este mai ieftin doar cu 10-15% decât o autostradă și mult mai prost ca siguranță, confort și capacitate.

Dar să luăm câteva aspecte tehnice. Drumul expres nu are bandă de urgență, astfel, dacă se defectează un camion, una din cele două benzi rămâne blocată (cu toate problemele de siguranță aferente). Benzile de circulație sunt mai înguste, de 3,5m în loc de 3,75m, ceea ce împreună cu absența benzii de urgență dă un disconfort la condus și senzație de claustrofobie (cine a mers pe drumul expres construit în anii ’50-’60 între Bologna și Florența știe sentimentul). Pantele acestui drum așa cum a fost proiectat în 2007 sunt foarte mari (aproape 20km din cei 120km ai drumului au pante mari de până la 5%). Bandă de urcare pentru vehicule grele nu există. Curbele sunt mai strânse ca la o autostradă, viteza de proiectare a drumului fiind 120 km/h în loc de 140 km/h. Lipsesc (sau sunt foarte scurte) benzile de accelerare la noduri, pentru încadrare în trafic. Nodul cu autostrada A1 este mult subdimensionat pentru o intersecție de drumuri rapide.

Dincolo de caracteristicile drumului expres, SF-ul din 2007 are o problemă pe care o au toate cele anterioare anului 2014: nu are un studiu geotehnic conform normativelor românești și europene. Înainte se făcea un studiu sumar, indicativ, prezumția fiind ca la faza de proiectare de detaliu (ceea ce se numește Proiect Tehnic de Execuție) să se facă adevăratul studiu geotehnic. Mai precis, pe toți cei 120km ai autostrăzii au fost făcute doar 22 de foraje (cel mai adânc la 5 metri). Spre comparatie, doar pe capetele autostrăzii Sibiu-Pitești (loturile 1 și 5) adică pe o distanță 45km s-au făcut anul trecut 400 de foraje cu adâncimi și de peste 20 de metri. Fără un studiu geotehnic de detaliu nu se poate face proiectarea în mod serios așa că orice soluții sunt în SF-ul din 2007 sunt doar orientative. Aceeași situație s-a întâmplat și cu Orăștie-Sibiu în 2010-2011. Pe un studiu sumar s-a lansat licitația de tip design&build cu urmările cunoscute (și predictibile).

Anul trecut în noiembrie s-a lansat o licitație (care are depunerea ofertelor acum în aprilie și care a fost semnată chiar de actualul director al CNAIR promovat de PSD) pentru proiectarea la nivel de autostradă (nu drum expres) cu tot ce înseamnă asta: avize și acorduri, documentație pentru finanțare europeană, exproprieri, studiu geotehnic conform normativului NP074 (și Eurocodurilor), topometrie și, cel mai important, realizarea proiectului tehnic de execuție. Asta înseamnă că CNAIR licitează ulterior doar execuția lucrărilor bazat pe proiectul propriu și nu mai stă la mâna constructorului să se certe pe proiect (vezi cazul Sebeș-Turda și altele). Dar cel mai important este că nu se ajunge la blocajele și creșterile de cost și rezilierile cu care ne-a obișnuit CNAIR (Suplacu-Borș, Centura Bacău, Lugoj-Deva secțiunea cu tunele, etc) pentru că nu lansezi o licitație pe o documentație extrem de vagă care stimulează “pocheriștii” dintre constructori să se arunce la prețuri mici pe principiul “vedem noi după”.

Recapitulez: PSD blochează 3 ani (2012-2015) autostrada cu inepțiile lui Șova și Neaga cu PPP-urile, în sfârșit se deblochează în 2016 și se lansează licitația pentru proiectarea drumului ca autostradă. Asta asigură: finanțare europeană, un drum modern și confortabil, o desfășurare predictibilă și sigură a contractului de lucrări ulterior.

Dar se întâlnește PSD la Sinaia și hotărăște să dea totul peste cap prin directivă politică. Asta este fix rețeta dezastrului și povestea insuccesului din dezvoltarea noastră de autostrăzi. Dacă are cineva urechi de auzit, să audă.

Sursa foto: Michael Roach, Unsplash