Cătălin Drulă – Recapitulare a blocajelor la marile proiecte de infrastructură

Cătălin Drulă – Recapitulare a blocajelor la marile proiecte de infrastructură

Anul 2017 va fi ratat pentru autostrăzi pentru că ministrul Cuc și directorul Ioniță nu s-au ocupat de rezolvarea blocajelor. Anticipam asta acum 2 luni când le ceream să rezolve autorizațiile, avizele și exproprierile necesare.

L-am văzut pe dl. Cuc mai mult la televizor și prin poze de PR pe șantiere. Duminică declara că va inaugura 90km de autostradă anul acesta. De fapt, nu vor fi nici jumătate (și pe aceia i-a găsit aproape gata când a venit la minister).

Anul acesta nu vor fi inaugurați 90km de autostradă așa cum afirmă domnul Cuc, ci 44km. Mai precis, 15km pe lotul 2 din Lugoj-Deva deja deschiși în februarie (pe care i-a găsit gata dl. Cuc când a venit) și 29km din Sebeș-Turda (lot 3 și 4) care erau aproape trei sferturi gata deja la începtul anului.

În rest, nimic.

Ar fi putut fi gata și Lugoj-Deva lot 3, dar domnul ministru n-a rezolvat problema descărcării de la Holdea (stă hotărârea de guvern de expropriere pe circuitul de avizare de 5 luni) și nici autorizația de construire pentru zonele suplimentar expropriate, deci s-a pierdut oportunitatea pentru anul acesta.

Cât despre Lugoj-Deva lot 4 pe care dl. Cuc îl anunță pentru sfârșitul anului acesta, deja intră în categoria “baliverne de la minister” – tehnologic vorbind la sfârșitul lui 2018 ar fi cel mai curând când ar putea fi finalizat.

La autostrada București-Ploiești (intrarea în București) tot nu a scos autorizație de construire pe sectorul din Voluntari și n-a rezolvat problema de la Balta Șaulei. Deci ne luăm gândul de la 2017.

Aș putea continua:

  • Sebeș-Turda lot 1: nu sunt rezolvate capetele, nu există autorizație de construire (cei 3km de la Alba-Iulia Nord și nodul Sebeș)
  • Cîmpia Turzii-Tg. Mureș: nu a rezolvat acordul de mediu, deci nu se poate lucra decât pe niște bucățele – licitația pentru lotul de lângă Tg. Mureș e blocată
  • autostrada Transilvania, viaductul de la Gilău peste Someș, fără de care lotul Gilău-Nădășelu va fi muzeu: de luni de zile sunt în evaluare ofertele pentru construcție și nu se întrevede sfârșitul
  • Nădășelu-Mihăiești: blocat
  • Suplacu de Barcău-Borș: blocat, nu s-a mai relicitat
  • tunelul Meseș: blocat

UPDATE: și Tg. Mureș-Iași este blocat. Studiul de fezabilitate pentru Tg. Mureș-Ditrău (primii 100km) deși are contract semnat, este suspendat și nu a început încă. Pentru ceilalți 200km Ditrău-Tg. Neamț-Iași-Ungheni trebuie făcut proiectul și este blocată lansarea licitației pentru contractarea unui prestator. Am cerut lămuriri pe această temă printr-o scrisoare adresată săptămâna trecută ministerului.

Colac peste pupăză, așa cum am mai explicat, și acolo unde n-ar avea de făcut decât să lase lucrurile să progreseze, ministrul intervine și deraiază un proiect: Pitești-Craiova. A blocat proiectarea tehnică pentru autostradă și vrea să facă drum expres pe un studiu sumar din 2007.

Îmi pare rău să aduc atâtea vești proaste, dar asta este realitatea din infrastructură, e bine sa o știm: afirmații nerealiste, nepricepuți puși să se ocupe de proiecte, blocaje generale.


UPDATE2: și tunelele de pe Lugoj-Deva lot 2 sunt blocate. Nu a fost recepționat proiectul tehnic astfel încât să fie scoase la licitație. Asta înseamnă că suntem în continuare la 4-5 ani de finalizarea Sibiu-Nădlac care va avea ani de zile o întrerupere de vreo 15km.

Poate cel mai trist, proiectul autostrăzii Sibiu-Pitești cel mai așteptat de români. Nicio șansă să fie gata studiul de fezabilitate – nici măcar nu s-au început forajele pe secțiunea cu adevărat grea dintre Boița și Racovița (loturile 2 și 3). Nu se spune adevărul – contractul este blocat în această privință. Acolo e de muncă un an-un an și jumătate la studiu și costurile sunt de multe milioane de euro. Slabe șanse să se mai facă în contractul actual și știe toată lumea asta, dar se stă pe loc. Deci pierdem și 2017 și 2018…