Finanțare europeană pentru schimbarea sistemului de bilete de transport public din Timșoara vechi de 14 ani

Finanțare europeană pentru schimbarea sistemului de bilete de transport public din Timșoara vechi de 14 ani

Modernizăm transportul public din Timișoara și creștem calitatea serviciilor pentru cetățeni.

Asta înseamnă că în următorul an, călătorii vor avea un nou sistem de informare în stații, își vor putea planifica mult mai simplu călătoriile direct de pe telefon, își vor putea cumpăra abonament online, iar noi vom ști în permanență unde sunt mijloacele de transport pe traseu și câți călători sunt în autobuze, tramvaie sau troleibuze și câți au plătit călătoria.

În plus:

👉 Schimbăm întreaga flotă de transport, doar cu fonduri europene. Toamna trecută am câștigat două finanțări istorice în valoare de 400 milioane de lei care ne permit să înlocuim toate cele 150 de autobuze, tramvaie și troleibuze vechi care circulă în prezent în oraș.

👉 Iar acum, am început un proces de restructurare financiară a societății de transport (STPT, fostul RATT), prin care plătim datoriile vechi care o sufocă și obținem o ștergere a 40% din cele rămase.

Din 2019 există o Ordonanță de Guvern prin care pot fi radiate o parte din datoriile istorice ale unor companii, iar intenția noastră este să ne folosim de această posibilitate. O parte din datoriile curente trebuie șterse plătind cu banii jos și o altă parte, cca 35%, vor fi radiate de ANAF. În cifre concrete înseamnă că avem de plătit datorii istorice de 52 de milioane de lei, din care am plătit deja 37 de milioane. Datoriile rămase care vor fi reeșalonate pe 7 ani, o povară mult mai mică, suportabilă mult mai ușor de către STPT.

Dominic Fritz: Am recuparat definitiv parcarea din spatele magazinului Bega

Dominic Fritz: Am recuparat definitiv parcarea din spatele magazinului Bega

Au trecut mai bine de 8 ani de când parcarea de la Bega a trecut ilegal în mâini private. Am recuperat-o. Am mers până la Înalta Curte de Casație și Justiție, care ne-a dat dreptate.

De dimineață barierele au fost ridicate și de azi terenul este de facto în proprietatea Timișoarei. TimPark va administra locurile de parcare cu tarif verde progresiv (începând de la 4 lei pentru prima oră). Între timp pregătim documentele pentru o parcare multietajată.

Avem mai multe proiecte pentru parcări multietajate, din care o parcare de 250 de locuri în zona centrală pe str. Nemoianu, unde vom aproba în curând indicatorii investiției. Facem pași siguri pentru creșterea numărului de locuri de parcarea din centrul Timișoarei.

Timișoara va investi peste 75 milioane euro pentru noi tramvaie, troleibuze și autobuze, bani din PNRR

Timișoara va investi peste 75 milioane euro pentru noi tramvaie, troleibuze și autobuze, bani din PNRR

Inca 12,5 milioane de euro câștigate pentru înnoirea transportului public. Acești bani se adaugă la finanțarea de 63 milioane euro pentru noi tramvaie, troleibuze și autobuze pe care am câștigat-o recent. În total 75 milioane euro pentru noi tramvaie, troleibuze și autobuze, bani din PNRR.

Tocmai am fost anunțați că proiectul nostru în valoare de 12,5 milioane de euro, folositi la cumpărarea a 25 de troleibuze și realizarea a 49 de stații de încărcare pentru vehicule electrice, prin fonduri europene PNRR, a fost declarat câștigător.

Într-o săptămână am reușit să aducem peste 75 milioane de euro pentru schimbarea tuturor mijloacelor de transport public din Timișoara cu unele moderne și nepoluante. Cu proiectele deja în derulare și cele două câștigate acum, înlocuim întreaga flotă de transport în comun în Timișoara, în total 150 vehicule. Toate electrice.

Nu ne oprim aici. Cu bani europeni și multă implicare creștem calitatea vieții a timisorenilor.

Timișoara va primi 63 milioane euro pentru noi tramvaie, troleibuze și autobuze, bani din PNRR

Timișoara va primi 63 milioane euro pentru noi tramvaie, troleibuze și autobuze, bani din PNRR

Veste spectaculoasă: Timișoara are prioritate la o finanțare europeană, de aproape 63 de milioane de euro (peste 300 milioane lei), prin PNRR, pentru achiziția de mijloace de transport în comun (tramvaie, troleibuze și autobuze).

63 milioane euro înseamnă 8 troleibuze noi, 30 de autobuze electrice noi și 17 tramvaie noi pentru Timișoara. Adică bani europeni pentru timișoreni.

Acestea vor circula alături de cele pe care le cumpărăm deja: 23 de tramvaie, 44 de autobuze electrice și 25 de troleibuze. În câțiva ani, flota va fi complet înnoită, traficul de mașini și poluarea vor fi reduse, iar numărul călătorilor va crește.

Echipa din Primăria Timișoara s-a mișcat excelent și le mulțumesc tuturor pentru efortul depus în pregătirea acestei cereri. Urmează evaluarea cererii, dar suntem primul oraș pe listă.

PS.: Trăiască Europa!

Pe strada Gheorghe Lazăr se va circula pe patru benzi, iar pista de biciclete va fi separată de carosabil

Pe strada Gheorghe Lazăr se va circula pe patru benzi, iar pista de biciclete va fi separată de carosabil

Echipele SDM lucrează la montarea bordurilor pe strada Gheorghe Lazăr pentru noua amenajare cu pistă de biciclete pe carosabil, trotuare exclusiv pentru pietoni și o a doua bandă de carosabil pe sensul de mers spre Mehala.

Șantierul a început după ce a fost finalizată reabilitarea rețelei de apă, în coordonare cu Aquatim. Locurile de parcare în spic, care au fost restricționate pe perioada lucrărilor, vor deveni parcări paralele. Trecerile de pietoni de la intersecțiile cu străzile Teiului și Timiș vor fi supraînălțate.

Prin deschiderea celei de-a doua benzi auto, circulația spre ieșirea din oraș va fi fluidizată. Bicicliștii vor putea în sfârșit să circule în siguranță pe acest culoar realizat pe carosabil. Pietonii vor avea trotuarul doar pentru ei. Iar localurile de pe această arteră vor putea să își deschidă terase pe trotuar, în condiții care să nu afecteze circulația pietonilor.

În Timișoara este loc pentru toată lumea, iar acest proiect va demonstra acest lucru.

Ruben Lațcău,viceprimarul Timișoarei: Prima pistă de biciclete corespunzătoare de pe carosabil pe străzile Budai-Deleanu și Banatului

Ruben Lațcău,viceprimarul Timișoarei: Prima pistă de biciclete corespunzătoare de pe carosabil pe străzile Budai-Deleanu și Banatului

Reparăm străzi. Reparăm trotuare. Facem piste de bicicletă.

Pe lângă noile investiții în infrastructură, avem constant lucrări de reparații și mentenanță.

La începutul acestui an am setat în bugetul de reparații aproximativ 50 milioane și vă pot da câteva exemple de lucrări care poate altfel ar trece nevăzute.

Strada Budai Deleanu + Strada Banatului

📍 Am finalizat recent reparațiile la secțiunea de drum care face legatura dintre Calea Șagului (sensul giratoriu – Piața Iuliu Maniu) cu Bulevardul Dâmbovița.

📍 Porțiunea de drum este de aproximativ un kilometru.

📍 Noaptea trecută au muncit echipele de marcare și mai urmează miercuri și joi între orele 19:00 – 05:00.

📍 Marcajele sunt pentru treceri de pietoni, stații de bus, parcări și prima pistă de biciclete pe carosabil, marcată corespunzător de 1.5m lățime, inclusiv cu bandă tampon.

📍Aceste piste se vor corela și cu un viitor proiect pe toată Calea Șagului.

Am trecut astăzi să văd lucrările cu propriii ochi și am constatat că există deja persoane care au parcat pe noile piste. E normal la început, dar vom remedia această situație.

Odată finalizată marcarea, pistele de bicicletă vor fi semnalizate cu verde pentru ca șoferii de autovehicule să știe că nu pot parca pe ele și echipele de poliție vor da sancțiunile corespunzătoare dacă se mai întâmplă acest lucru.

Despre trotuare:

📍 În acest moment au loc reparații pe C. D. Loga, Mihai Eminescu și toate străzile adiacente.

📍 Lucrările vor fi finalizate până la începerea școlii ca să îi poată primi la timp pe elevi.

📍 Avem lucrări în curs și în zona 700 (pe Brediceanu) și vom vedea o schimbare la carosabil și la bordurile din piață.

📍 După finalizarea celor de pe C. D. Loga vom începe și cu trotuarele de pe Bulevardul Revoluției.

Știu că turnarea de asfalt nu e soluția optimă pentru trotuare, dar pe viitoarele proiecte vom putea veni cu soluții mult mai moderne și europene.

Dominic Fritz, primarul Timișoarei: Ce m-a adus aici

Dominic Fritz, primarul Timișoarei: Ce m-a adus aici

Cum adică un cetățean german pentru care română nu este limbă maternă a devenit Primarul Timișoarei?

În 2003-2004, la 19 ani, am făcut un an de voluntariat la Federația Caritas, la o casă de copii din cartierul timișorean Freidorf. Copiii m-au învățat nu doar să vorbesc românește, ci și să apreciez mult mai profund viața și valoarea unei comunități funcționale.

Timișoara m-a făcut adult.

Mergând cu tramvaiul de la apartamentul din Martirilor unde stăteam până la lucru în Freidorf, treceam în fiecare zi prin Piața Maria, unde a început Revoluția, și simțeam de fiecare dată un respect uriaș pentru curajul și spiritul liber al acestui oraș.

Învățând cuvinte provenite din germană (“abțibildul!”), turcă  (“giumbușlucuri!”) sau maghiară (“langoș”, clar!), dar și participând la liturghii catolice în care se trecea cu ușurință de la o limbă la alta, m-am îndrăgostit de multiculturalitatea nepretențioasă a Timișoarei .

M-am simțit european – nu pentru că eram altfel, așa cum a fost cazul când am trăit în SUA, ci pentru că mă simțeam acasă. Un neamț în Banat, simplu.

În 2006, m-am întors pentru un stagiu de 7 luni în cadrul Fundației Pentru Voi din Timișoara, unde am înființat primul program de mentoring pentru adulți cu dizabilități intelectuale din România, proiectul urmând să câștige un premiu pentru “Cea mai bună campanie de voluntariat” la Gala Societății Civile în 2009.  

Combinând dragostea mea pentru Timișoara și oamenii ei cu pasiunea pentru muzică, am fondat „Timișoara Gospel Project” și Asociația Culturală TGP, al cărei președinte sunt din 2012. Asociația își propune spargerea barierelor sociale prin proiecte muzicale. În postura de dirijor,  am unit de-a lungul anilor, prin cântec, sute de timișoreni din toate straturile societății. Concertele eclectice TGP au devenit un punct stabil în agenda culturală a orașului și au strâns donații de mii de euro pentru Centrul de Îngrijire Paliativă din Timișoara. În aprilie 2019, am învățat peste 1000 de oameni să cânte piesa “Lean on Me” (pe 3 voci!) în cadrul Timotion, în Piața Libertății. Pentru că în Timișoara we lean on each other – ne putem sprijini unul pe altul.

Pentru contribuţia mea la viaţa comunităţii am fost distins de către Primăria Municipiului Timişoara cu Diploma de Excelenţă în 2014.

După ani de stat la prieteni (și, ca oaspete, la minunata Mănăstire Salvatoriană din Piața Bălcescu), în 2015 mi-am cumpărat un mic apartament în cartierul Iozefin.

În februarie 2017, m-am alăturat protestelor pentru apărarea justiției și statului de drept. Mi-am spus oful cu două discursuri în Piața Operei, iar la Berlin am devenit membru fondator al inițiativei Diaspora Civică Berlin

Timișoara este singurul oraș din lume unde simt că nu sunt trecător, ci care mă face să mă simt cu adevărat parte a unei comunități – a unei comunități creative, primitoare și pline de viață.   

Timișoara are un potențial uriaș, potențial care se evapora din cauza unui sistem administrativ-politic rămas în secolul trecut. Iubesc acest oraș prea mult ca să stau deoparte. De aia m-am implicat. De aia sunt aici.

Și vă mulțumesc vouă, timișorenilor, pentru energia și pasiunea pe care le investiți în orașul nostru.

Timișoara, orașul cartierelor. Planul lui Dominic Fritz și al Alianței USR-PLUS pentru cartierele Timișoarei

Timișoara, orașul cartierelor. Planul lui Dominic Fritz și al Alianței USR-PLUS pentru cartierele Timișoarei

În administrația mea nu există discriminare între cartiere! Vreau să reinventăm Timișoara pornind din cartierele ei și voi pune în acest proiect toată experiența acumulată în administrația publică germană unde orașele de mărimea Timișoarei au primării de cartier.

Un bun gospodar are grijă de fiecare părticică din gospodăria lui, nu doar de poarta pe care intră musafirii, în cazul nostru, Centru-Cetate. Pentru că orașul nu este despre musafiri, ci în primul rând despre oamenii care-l locuiesc, despre gazde.

Administrația de 8 ani a lui Nicolae Robu a neglijat total cartierele, lăsându-le pe unele dintre ele să decadă la premodernitate. Dacă mergi prin Kuntz nu zici că ești în Timișoara. Planul meu este ca oriunde te-ai afla, în orice cartier, să recunoști Timișoara.

Revoluția bunei guvernări înseamnă că resetăm structura și cultura organizațională a Primăriei pentru a satisface nevoile diferite ale cartierelor.

Primăria noastră va fi aproape de cartiere. Iată patru pași prin care vom face asta:
1️⃣ Desemnăm manageri pentru fiecare cartier.
2️⃣ Înființăm primării de cartier. Începem cu trei proiecte pilot.
3️⃣ Revitalizăm Consiliile Consultative de Cartier.
4️⃣ Alocăm resurse bugetare în cadrul bugetului participativ pentru proiectele de cartier, propuse de cetățeni

Ducem toate cartierele în secolul 21. Planul nostru are cinci direcții:

🛣 Utilități publice: Trotuare, asfaltare, iluminare.
În primii doi ani reparăm/construim trotuare pe 100 de străzi, iar în primii 4 astfaltăm toate străzile care azi sunt neasfaltate.

🚗 Locuri de parcare.
Scăpăm gradual de parcările pe pământ și pe spații verzi. Construim parcări supra- sau subterane în cartierele suprapopulate (Precum Circumvalațiunii, Aradului, Lipovei, Modern, Girocului și Șagului)

🏘 Reabilitarea energetică a blocurilor de locuințe.
Vrem ca până în 2028 toate blocurile construite înainte de 1989 să fie reabilitate termic.

🏡 Spații verzi între blocuri.
Implementăm conceptul de “Micro Parcuri”: acolo unde avem două blocuri turn alăturate, există și o mica zonă verde. Identificăm spații, pe care le transformăm în noi mari parcuri, mai ales la marginea orașului. Zonele vizate sunt Calea Sagului, Mehala, Lipovei, Modern, Ciarda Roșie.

👨‍👩‍👧‍👦 Spații publice pentru coagularea comunităților, unde oamenii socializează, au activități împreună, participă la evenimente publice. În realizarea lor vom ține cont de părerea locuitorilor zonei, de dorințele și nevoile lor, de istoria respectivului loc, pentru că ele trebuie să aibă și un rol identitar în cadrul cartierului. În unele cartiere, ele există deja (vorbim de parcuri, piețe sau piațete), noi vrem să le amenajăm mai bine și să le punem în valoare.

Citește aici întregul program al USR PLUS, Revoluția Bunei Guvernări.