#MesajeDeLaCandidații în campania internă a USR pentru Primăria Timișoara. Aida Szilagyi

#MesajeDeLaCandidații în campania internă a USR pentru Primăria Timișoara. Aida Szilagyi

Am 54 de ani, sunt căsătorită, am o fiică minunată, îmi fac meseria din pasiune şi am o situaţie materială mai mult decât stabilă.

M-am născut din părinţi romani, în cel mai mic oraş din ţară, oraşul Nucet, judeţul Bihor, singurul din zonă care avea o maternitate la acea vreme. Am copilărit în oraşul Dr. Petru Groza, actualmente Ștei, un oraș cu străzi simetrice și clădiri uniforme, ridicat de ruși în anii de după război, in vremea exploatarii minereurilor de neferoase şi uraniu, resurse scumpe care luau calea URSS.

Liceul l-am făcut în Oradea, unde am urmat secţia de chimie biologie, unica pe judeţ. Fiindcă mi-a plăcut logica chimiei, am ales să urmez ingineria chimică, după care am fost repartizată la Margina, o secţie a combinatului chimic Solventul. După decembrie 1989, şi multe petreceri (!) m-am transferat la Solventul Timişoara unde am lucrat în trei schimburi la sectia de producere a polietilenei, până când fabrica s-a oprit definitiv, sursa de materii prime fiind tăiată din cauza războiului din Serbia.

🔹 Întâlnirea cu ecologia s-a produs în anii 2000, când pentru o vreme am coordonat problemele de mediu la Solectron România, locul unde am început să mă formez ca profesionist. Din 2007, în calitate de consultant senior al firmei Denkstatt România, am început colaboarea cu Primăria realizând mai multe proiecte: Studiul de fezabilitate staţie de compostare a deşeurilor vegetale, Inventarul de emisii cu efect de seră şi prima Strategie de combatere a schimbărilor climatice din România; Proiectul Conurbant şi colaborarea la Planul de Acţiune pentru Combaterea Schimbărilor Climatice 2015 -2020.

În anul 2010, am fondat Asociația Centrul Național pentru Producție și Consum Durabile, o organizație fanion care promovează eco-eficiența în industrie și tranziția către o economie verde. Am jucat consecutiv rolul de Președinte, Manager, Trainer, Expert sau Promotor în cadrul a numeroase proiecte naționale și internaționale spre beneficiul sectorului public și privat. Recent am finalizat teza de doctorat cu titlul “Abordări inovative în aplicarea eco-eficienței în companii” și doresc ca pe viitor să am oportunitatea de a insera în programele universitare noi teme precum eficiența resurselor, ecoinovarea sau economia circulară, atât de necesare pentru a dezvolta competențe reale în domeniul sustenabilității ale noilor generații.

🔹 Ce mă recomandă pentru funcţia de primar? Sunt un om al principiilor, sunt loială şi de o sinceritate uneori brutală. Experienţa mea profesională îmi permite o abordare nouă, din perspectiva ecologică, care nu numai că suscită un mare interes dar este şi foarte necesară.

În prezent, aproape 54% din populația lumii locuiește în zone urbane și până în 2050 aceasta va crește cu peste 2,5 miliarde de oameni (ONU, 2014). În acest context, întrebarea este ce putem face ca orașele să contribuie pozitiv la bunăstarea tuturor locuitorilor lor și la durabilitatea lor economică, socială și ecologică. Datorită complexității sporite a funcționalității și limitărilor impuse de condițiile existente, orașele se confruntă deja cu mari provocări, cum ar fi deficitul de resurse, barierele instituționale, cadrul legislativ restrictiv, deficiențe ale infrastructurii, inegalitatea, congestionarea, criminalitatea și bolile, care se vor agrava doar prin creșterea urbanizării. Ca atare, instrumente inovatoare pentru ”planificarea și ingineria unor soluții coordonate pentru a transforma orașele” se vor afla în centrul vieții durabile în viitor.

🔹 Timişoara nu face excepţie. Observăm în mod clar că oraşul nu ţine pasul cu dezvoltarea economică. Aproximativ 100 000 de oameni au sosit în oraş în ultimii 5 ani urmând oferta bogată de locuri de muncă a multinaţionalelor, însă oraşul a fost total nepregătit să îi primească. Pornesc de la idea ca administrațiile locale au un rol cheie și dețin toate instrumentele necesare pentru a seta, stimula și gestiona un cadru favorabil, pentru dezvoltarea unui oraş modern, european. Timişoara de mâine are nevoie de o adminstrație responsabilă, de o planificare urbană inteligenta, de un management urban performant, de digitalizare, şi de un cadru legislativ adecvat.

Este ceea ce vom încerca să creăm pentru Timişoara.



➡️ Câștigătorul va fi desemnat prin votul tuturor membrilor filialei USR Timișoara și va fi anunțat public în data de 20 iulie.

Urmărește-i și tu, pentru că fiecare dintre aceștia reprezintă o altă nuanță a valorilor și principiilor care ne motivează să luptăm pentru România, Timiș și bineînțeles Timișoara.

💙 Iar dacă vrei să-i susții și cu un vot pentru a deveni candidatul oficial al USR pentru primăria Timișoarei, te așteptăm alături de noi.

#MesajeDeLaCandidații în campania internă a USR pentru Primăria Timișoara. Dominic Samuel Fritz

#MesajeDeLaCandidații în campania internă a USR pentru Primăria Timișoara. Dominic Samuel Fritz

Viața mea profesională mi-a permis să activez la granița între politică și administrație: Am elaborat proceduri de management mai bune în cadrul unui minister din Liberia; am participat la două misiuni de planificare a intervenției umanitare ale Guvernului german după cutremurul devastator din Haiti în 2010; am asistat la negocieri de pace între mai multe țări africane; am coordonat munca unei comisii strategice a Băncii Africane de Dezvoltare, condusă de fostul Secretar General al ONU, Kofi Annan și fostul Director Executiv FMI/fostul Președinte german Horst Köhler.

O întrebare primordială m-a acompaniat de-a lungul carierei mele: cum putem transforma instituții imperfecte ca să servească comunități puternice?

Aceasta este întrebarea pe care am avut-o în gând atunci când am decis să-i rog pe membrii USR să-mi acorde încrederea de a fi candidatul lor pentru Primăria Timișoara.

Timișoara nu duce lipsă de dezvoltare, ci de dezvoltare coerentă care se leagă de o viziune pe termen lung. Timișoara nu duce lipsă de idei, ci de o administrație care știe să asculte ideile. Timișoara nu duce lipsă de soluții, ci de soluții bine implementate.

Iar politica nu duce lipsă de promisiuni, ci de principii.

Așa că, în loc de o listă cu promisiuni sau soluții gata făcute, acestea sunt principiile pe care se bazează viziunea mea pentru Timișoara:

🔹 Timișoara, oraș pionier în Europa

Timișoara a fost odată un far al inovației mult dincolo de granițele României. Și poate fi din nou. Aici putem reinventa viitorul Europei: ce înseamnă comunitate într-o eră a individualismului? Cum poate digitalizarea sluji omului, și nu invers? Care este viitorul mobilității urbane? Cu cât mai bine vom răspunde la întrebările viitorului, cu atât mai mult vom putea atrage și fonduri europene.

🔹 Un oraș al cartierelor

Timișoara este mult mai mult decât centrul ei impresionant. Timișoara e în primul rând acolo unde trăiesc oamenii – în cartiere. Ele trebuie puse în valoare din nou, fiecare cu caracterul său propriu.

🔹 Infrastructura care conectează oameni

Pentru descongestionarea infernalului trafic timișorean este nevoie de masive și coerente investiții în transportul în comun (accesibil! punctual! previzibil!) și în infrastructura pentru biciclete. Fiecare bicicletă pe stradă în plus înseamnă o mașină în trafic în minus. Avem nevoie de locuri de parcare (scumpe) sub- sau supraterane în centru, și de parcări (ieftine) rezervate pentru riverani în cartiere.

🔹 Un oraș al tuturor generațiilor

Timișoara este un oraș tânăr. Trebuie să investim mult mai mult în copii, tineri și studenți. Copiii din creșe și grădinițe merită mai mult personal. Elevii merită săli de sport și condiții mai bune în școlile lor. Studenții nu trebuie tratați ca niște trecători, ci ca o resursă importantă pentru un oraș ce se dorește a fi dinamic și atractiv.

🔹 Timișoara verde și curată

“Natură” și “oraș” nu sunt în contradicție – dimpotrivă, succesul unui oraș modern depinde din ce în ce mai mult de dezvoltarea lui durabilă și ecologică. Timișoara are enorm de multă natură de oferit, care trebuie respectată și pusă în valoare.

Un oraș care respectă natura și oamenii înseamnă și un oraș curat. Din prima zi a mandatului vom prioritiza salubrizarea orașului, mai ales în cartiere.

🔹 Viața culturală – sufletul Timișoarei

Cultura în acest oraș este mult mai mult decât o sursă de divertisment pentru locuitori sau turiști, are un rol de motor și întregitor pentru societate. Instituțiile culturale ale orașului trebuie susținute în continuare. Dar să le dăm libertatea de a crea și actorilor independenți din cultură: fie trupe de rock, teatre independente sau pictori și sculptori, artiștii merită o susținere sistematică și fiabilă, nu în ultimul rând cu punerea la dispoziție a spațiilor.

O componentă culturală care ne îmbogățește pe toți este excepționalul patrimoniu arhitectural al orașului. Timișoara nu are viitor fără o prezervare mai demnă a trecutului său. Soluții (și fonduri) vor trebui găsite nu doar la nivel local, ci și cu o colaborare creativă cu instituții județene, naționale și europene.

🔹 Administrație eficientă, digitală și aproape de oameni

Primăria Timișoara are nevoie de o reformă profundă. Majoritatea problemelor cu care se confruntă timișorenii sunt doar simptome ale unor instituții disfuncționale. Ne trebuie o nouă cultură organizațională, bazată pe colaborare, nu ierarhie; funcționari publici care tratează cetățeanul ca un client, nu ca un petiționar; eficientizarea serviciilor prin digitalizare radicală.

Nu în ultimul rând, vom stopa sifonarea și risipirea banilor publici în scopuri personale sau ale firmelor de partid. Începând cu un audit general al finanțelor primăriei și a societăților comerciale din subordine, vom introduce măsuri de transparență fără precedent și vom avea zero toleranță față de corupție.

Timișoara nu este un oraș sărac. Bogăție îi aducem noi, cetățenii, cu banii, ideile și timpul nostru. Merităm o administrație și un primar care să aibă voința să se folosească de acest potențial pentru a transforma orașul.



➡️ Câștigătorul va fi desemnat prin votul tuturor membrilor filialei USR Timișoara și va fi anunțat public în data de 20 iulie.

Urmărește-i și tu, pentru că fiecare dintre aceștia reprezintă o altă nuanță a valorilor și principiilor care ne motivează să luptăm pentru România, Timiș și bineînțeles Timișoara.

💙 Iar dacă vrei să-i susții și cu un vot pentru a deveni candidatul oficial al USR pentru primăria Timișoarei, te așteptăm alături de noi.

Unde se află proiectul Timișoara Capitală Europeană a Culturii cu un an și jumătate rămas până în 2021

Unde se află proiectul Timișoara Capitală Europeană a Culturii cu un an și jumătate rămas până în 2021

Asociația Timișoara 2021 a câștigat dreptul și responsabilitatea de a organiza și gestiona activitățile culturale pentru pregătirea titlului de Capitală Europeană a Culturii. Cu toate astea, majoritatea demersurilor s-au concentrat pe spectacole și evenimente fără un impact marcant și fără a se respecta angajamentele din dosarul de candidatură. Am avut evenimente plătite din banii publici, evenimente lipsite de vizibilitatea și impactul în comunitate care să-i justifice.

Pe partea de infrastructură culturală, la 3 ani de la câștigare a titlului, nu avem nici un șantier început sau măcar dat în licitație, avem doar promisiuni de la toate instituțiile. Primăria nu a reușit să demareze Multiplexity, Turnul de Apă din Iosefin încă așteaptă o soluție de refuncționalizare, iar Centrul Cultural Mărăști a fost abandonat deși se regăsește teoretic pe bugetul orașului în fiecare dintre ultimii 3 ani. Consiliul Județean a promis că va reabilita și va introduce în circuit Muzeul Huniade, lucru de care a uitat, deși a încheiat anul trecut cu excedent de sute de milioane. Ministerul Culturii ne promite un Muzeu al Revoluției, deși suntem doar la un an și jumătate de 2021 și abia s-a stabilit locația. Sumele de bani pe care ministerul le promite pentru 2021 sunt promisiuni, fără surse de finanțare clară.

În 2 ani de pregătiri pentru anul 2021, Asociația Timișoara 2021 a cheltuit aproape 10 milioane de lei (mai exact, 9.688.394 lei), din care 99% sunt bani publici, adică bani ai cetățenilor Timișoarei și Timișului, și într-o proporție mai mică ai României.

Deși USR Timiș a semnalat public, în repetate rânduri, lipsa de transparență și dialog a Asociației privind modul de utilizare în special a banilor publici încasați, nici astăzi nu sunt prezentate public rapoarte financiare profesioniste privind banii cheltuiți, nici de către Asociație, nici de către cele două administrații – Robu și Dobra, responsabile de modul de folosire a banilor de la bugetele local și județean.

Pentru anul 2019, Primăria și Consiliul Local Timișoara au decis alocarea a încă 11 milioane de lei la bugetul local pentru Asociație. Din această sumă, 10 milioane lei sunt alocate cu încălcarea legii 52/2003 privind transparența decizională, proiectul de hotărâre aferent nefiind publicat pe site-ul primăriei pentru consultare publică.

Atitudinea Asociației față de opinia publică și cetățeni este acceptată și chiar întărită de finanțatorului său principal, Primăria Timișoara, care se comportă cu aceeași opacitate și aroganță față de cetățeni, nepublicând pe site-ul propriu anexele care stau la baza alocării a aproape 10 milioane de lei de la bugetul local pentru Asociație, între care cele mai importante sunt: expunerea de motive, raportul de specialitate al Casei de Cultură a Municipiului Timişoara și programului cultural prioritar aferent anului 2019, pe care se vor cheltui 10 milioane de lei în cele 7 luni rămase din 2019.

Pentru 2019, mai sunt așteptate de Asociație 2,145 milioane lei, bani publici de la Consiliul Județean Timiș și 1,6 milioane lei, bani publici de la Guvernul României, prin Ministerul Culturii.

Dată fiind această situație a valorilor banilor publici cheltuiți de Asociația Timișoara 2021, cerem din nou tuturor actorilor responsabili punerea în practică a valorii fundamentale privind transparența utilizării acestor bani.

Cerem Asociației Timișoara 2021 să publice rapoarte anuale pentru anii 2017 și 2018, prin care să prezinte opiniei publice:

  1. proiectele derulate, fiecare cu bugetele aferente cheltuite;
  2. impactul fiecărui proiect derulat, adică:
    • artiști locali implicați;
    • publicul atras;
    • schimbările produse în comunitate;
  3. criteriile de alegere ale partenerilor pentru proiectele derulate.

Cerem administrațiilor Robu și Dobra să respecte prevederile legii 52/2003, punând în consultare publică proiectele de hotărâre prin care alocă bani publici Asociației și să reprezinte garantul bunei utilizări a banilor publici alocați Asociației și cheltuiți de aceasta, prin solicitarea și publicarea de rapoarte privind utilizarea acestor bani.

Avem nevoie de investiții durabile, de care să ne putem bucura zeci de ani de acum înainte. În schimb, am primit doar evenimente fușerite care mizează pe ideea că timișorenilor fie nu le pasă, fie că vor uita.

Timișorenilor le pasă de cum sunt cheltuiți banii lor, le pasă de renumele orașului și le pasă de infrastructură, inclusiv cea culturală.

USR Timișoara va continua să lupte pentru a salva acest proiect, în măsura în care se mai poate. Titlul de Capitală Culturală este mai mult decât o onoare, este o provocare la înălțimea căreia nu reușim încă să ne ridicăm, dar care nu trebuie sub nicio formă abandonată.

Ruben Lațcău,

Vicepreședinte USR Timișoara

A început campania internă a USR pentru Primăria Timișoara

A început campania internă a USR pentru Primăria Timișoara

A început oficial campania internă! În 20 iulie vom avea propunerea USR pentru Primăria Municipiului Timișoara.

În această competiție s-au înscris 4️⃣ oameni care au fost, într-un fel sau altul, piese centrale în misiunea noastră de a face politică altfel, adică cu onoare, coloană vertebrală și principii solide.

Mai jos, ai numele candidaților și descrierile pe care le-au scris ei înșiși. Suntem mândri de fiecare dintre ei și le mulțumim pentru implicarea lor – atât din trecut cât și din prezent.

Candidații, în ordinea în care s-au înscris în această competiție internă:

🔹 Dominic Samuel Fritz

Eu cred în comunități puternice susținute de instituții funcționale.

Am crescut într-o familie germană cu 8 copii, am studiat științe politice și administrative în Germania, Franța și Anglia. De 10 ani lucrez în domeniul cooperării internaționale, diplomației și administrației publice.

Din 2016 sunt șef de cabinet al fostului președinte al Germaniei Horst Köhler. În acest rol am fost responsabil pentru planificarea strategică a activităților diplomatice și politice ale fostului președinte, conducerea echipei sale, comunicarea politică și colaborarea cu diverse instituții naționale și internaționale.

Legătura mea cu Timișoara s-a creat în 2003, când am venit să lucrez ca voluntar timp de un an la o casă de copii în cartierul Freidorf. Combinând dragostea mea pentru Timișoara cu pasiunea pentru muzică, am fondat „Timișoara Gospel Project” și Asociația Culturală TGP, al cărei președinte sunt din 2012.

Concertele eclectice TGP au unit de-a lungul anilor, prin cântec, sute de timișoreni din toate straturile societății și au strâns donații de mii de euro pentru Centrul de Îngrijire Paliativă din Timișoara. Pentru contribuţia la viaţa comunităţii,am avut onoarea de a primi Diploma de Excelenţă în 2014 din partea Primăriei Municipiului Timişoara.

Viziunea mea este aceea a unui oraș verde, creativ și european, în care administrația locală împreună cu cetățenii implicați găsește răspunsuri inovatoare la provocările secolului 21.

🔹 Aida Szilagyi

Sunt cetățean al Timișoarei din anul 1982 iar din această perspectivă asist cu tristețe și indignare la degradarea continuă a unui oraș care are toate condițiile să prospere. Orașul nu ține pasul cu dezvoltarea economică, însemnând că administrația nu a evoluat în același ritm și semn că avem nevoie de o viziune nouă și de oameni mai competenți.

Am absolvit Facultatea de Chimie a Institutului Politehnic Traian Vuia din Timișoara, cu un master echivalent în chimia compușilor macromoleculari. După un parcurs de șase ani în industria polimerilor, am ales să urmez o carieră în domeniul sustenabilității. M-am întâlnit cu eco-eficiența în anul 2005 în cadrul Proiectului Eco Profit iar în anul 2010, am fondat Asociația CNPCD, o organizație fanion care promovează eco-eficiența în industrie și tranziția către o economie verde.

În exprimarea viziunii mele pornesc de la idea ca administrația locală deține instrumentele necesare pentru a seta, stimula și gestiona un cadru favorabil pentru dezvoltarea unui spațiu armonios, funcțional, curat și civilizat, așa cum trebuie să fie Timișoara în secolului 21. Timișoara mea este un oraș durabil. În el locurile în care oamenii trăiesc, muncesc sau se distrează sunt aproape. Aerul devine mai curat, vehiculele sunt mai puține și fără emisii, iar congestia se reduce pe măsură ce crește utilizarea transportului în comun. Mai mulți oameni merg pe jos și cu bicicleta, bucurându-se de interacțiunea cu comunitățile și cu micile afaceri locale. Terenul, anterior ocupat de mașini, este redat parcurilor, comerțului, recreerii și oamenilor. Clădirile sunt renovate, au sisteme solare iar modul în care sunt utilizate și operate este unul mult îmbunătățit. Pentru ca sunt mult mai puține mașini, orașul curat și îngrijit este pus în valoare.

🔹 Alexandru Cadar

Am 42 de ani, sunt tată, agricultor, manager, absolvent de Politehnică, Timișoara. Lucrez în management de mulți ani, cu o experiență reală în acest domeniu mai ales în management de proiecte complexe internaționale, cu rezultate foarte bune pe proiectele unde am activat.

Sunt membru fondator al filialei locale USR Timișoara, de-a lungul timpului am fost membru de Birou Local și președinte de filială. Implicarea mea în politică a venit ca un răspuns firesc la lipsa unei alternative credibile din partea clasei politice actuale.

Avem nevoie de altceva decât a fost până acum și sunt convins că noi suntem acest altceva. Este o responsabilitate uriașă, o responsabilitate care ne obligă, indiferent de opțiunile noastre personale, să oferim cel mai bun candidat pentru postul de primar al Timișoarei.

Datorită pregătirii mele profesionale și a experienței acumulate, la care se adaugă abilitățile mele personale de a construi și dezvolta echipe performante indiferent de circumstanțe, din multe puncte de vedere sunt cel mai potrivit candidat și iată-mă aici, înscris în această competiție internă.

Candidez pentru că mă caracterizează eficiența, pentru că obțin rezultate, pentru că între a avea neapărat dreptate și a avea succes, eu aleg întotdeauna succesul!

🔹 Nicu Fălcoi

Sunt inginer și, timp de mai bine de 20 de ani, am fost pilot de avioane supersonice.

Coordonez oameni de la 18 ani și construiesc idei, companii și echipe tot de pe-atunci. De doi ani de zile învăț să fiu politician sau mai bine spus un bun diplomat. De 29 de ani învăț să fiu soț și de 28 să fiu tată.

Am trăit în afară și am văzut realități care par a fi povești, dar aici este și a rămas acasă. Nu mă definesc poveștile, ci acțiunile, nu mă definește poate întotdeauna candoarea, dar al naibii dacă nu am avut întotdeauna curaj. Curaj să fiu mai mult, să ofer mai mult, să fac mai mult.

Așa că vă îndemn la curaj, la curajul de a reda Timișoara oamenilor.



➡️ Câștigătorul va fi desemnat prin votul tuturor membrilor filialei USR Timișoara și va fi anunțat public în data de 20 iulie.

Urmărește-i și tu, pentru că fiecare dintre aceștia reprezintă o altă nuanță a valorilor și principiilor care ne motivează să luptăm pentru România, Timiș și bineînțeles Timișoara.

💙 Iar dacă vrei să-i susții și cu un vot pentru a deveni candidatul oficial al USR pentru primăria Timișoarei, te așteptăm în alături de noi.
Haosul de pe strada Ripensia arată că Primăria Timișoara nu are un plan bun pentru a rezolva problemele de trafic din oraș

Haosul de pe strada Ripensia arată că Primăria Timișoara nu are un plan bun pentru a rezolva problemele de trafic din oraș

În urmă cu o lună, Primăria Timișoarei a decis să elimine banda specială de pe strada Cluj folosită de transportul în comun, taxi-uri și salvări. Tot acest trafic a fost redirecționat pe Str. FC Ripensia, o stradă care nu a fost concepută pentru a susține mijloacele de transport în comun. Acum ni se propune o nouă reorganizare a traficului pe strada Cluj, unde vom avea acea bandă unică, însă în sens invers.

Oamenii din zonă s-au arătat revoltați de aceste mișcări și pe bună dreptate! Primăria Timișoara nu are un plan de a rezolva problemele de trafic din oraș. În loc să aducă specialiști și să ia exemplul altor orașe similare europene, administrația locală face doar experimente pe seama sănătății și siguranței locuitorilor.

Benzile de pe Str. FC Ripensia sunt prea înguste pentru a permite circulația autobuzelor în condiții de siguranță (doar 2,8m lățime). Locuitorii din zonă s-au trezit cu aceste modificări anunțate de pe o zi pe alta, o practică obișnuită (din păcate) pentru Primăria noastră și o dovadă a lipsei de respect față de cetățeni.

Problemele concrete introduse de aceste modificări:

  • Salvările și mijloacele de transport în comun au timpi crescuți de deplasare, în condițiile în care se crează frecvent blocaje pe Str. FC Ripensia;
  • Pietonii nu sunt în siguranță pe trotuarul de pe Str. FC Ripensia, cu mașini trecând cu 50km/h la câțiva zeci de centimetri de ei;
  • Poluarea și zgomotul suplimentar pentru locuitorii din zona respectivă, mii de oameni pe sub ferestrele cărora trec mai nou și salvări și autobuze;

USR Timișoara a cerut Primăriei informații privind studiile și analizele pe care s-au bazat aceste modificări de trafic și strategia pentru dezvoltarea zonei în viitor. Așteptăm deocamdată răspunsul Primăriei la această cerere, cu speranța că modificările au avut la baza unele analize, în contextul în care proiectul de Trafic management “unda verde” prevede posibilitatea efectuării unor simulări virtuale de trafic.

În aceste condiții, cerem Primăriei:

  • Revenirea la situația anterioară, în care mijloacele de transport în comun aveau o bandă dedicată pe străzile Arieș și Cluj, dinspre Casa Tineretului, către Piața Leonardo da Vinci (zona pasajului Michelangelo);
  • Schimbările de aceste magnitudini ale traficului și din asemenea zone să fie bazate pe studii & simulări de trafic și să fie discutate public înainte de a fi implementate
  • Realizarea unui studiu pentru implementarea unei benzi dedicate mijloacelor de transport în comun pe sensul Michelangelo – Spitalul Județean. Realizarea acestei benzi dedicate transportului în comun ar putea aduce beneficii traficului, însă eliminarea benzii dedicate transportului public în sens invers crează o situație mult mai rea decât înainte și e exact inversul „prioritizării transportului în comun”.

Viața timișorenilor nu mai trebuie să depindă de dispoziția și toanele unui om. Nu putem să facem planuri pentru trafic în funcție de cheful cu care se trezește domnul primar. Azi vrea în stânga, mâine în dreapta. Avem nevoie de o administrație care știe ce face, care leagă soluțiile de un plan pe termen lung și vorbește cu oamenii.

a declarat Dan Reșitnec, președinte USR Timișoara.

Avem nevoie de Spital Municipal în Timișoara, dar nu în locul Parcului Botanic

Avem nevoie de Spital Municipal în Timișoara, dar nu în locul Parcului Botanic

Construirea de noi spitale este o prioritate evidentă pentru oraș, infrastructura sanitară de stat fiind concepută acum 50-60 ani, când nevoia de servicii de sănătate era diferită față de realitățile de azi. Clădirile vechi sunt limitate fizic și nu permit dotarea cu noi tehnologii, nici optimizarea circuitelor intra-spitalicești.

Studiind Memoriul Tehnic legat de PUZ-ul de extindere și modernizare a Spitalului Municipal din Timișoara și parcare subterană aferenta am constatat următoarele:

  • Menționam faptul că în această nouă locație nu au putut fi încadrate și prevăzute, datorită limitării spațiului, următoarele: Ambulatoriul pentru secțiile actuale din locația  „Clinicile Noi ”, 200 mp și nici pentru cele care se vor reloca ( Cardiologie 120 mp, Chimioterapie 120 mp) – pag. 12

Lipsa abordării integrate a pacientului presupune scăderea calității actului medical! Se perpetuează practica  transportului pacienților cu salvarea sau deplasarea medicilor de la secțiile exterioare spitalului pentru consulturi interdisciplinare. Astfel, pacientul va avea în continuare parte de stres și disconfort, serviciul de ambulanța va rămâne supra-aglomerat, vom risipi bani pe combustibil și vom continua să avem o sursă de trafic ne necesară în oraș.

  • Investiția a fost conformată și dimensionată prin concept sa asigure sustenabilitate spitalului până în anul 2035. Între timp, prin grija autorităților publice locale, se va identifica o noua locație suplimentara pentru Spitalul Municipal din Timișoara, locația nr.2, distinctă de locația nr.1 – Clinicile Noi – pag. 63

Chiar este bună ideea de a destructura un parc central pentru o investiție sustenabilă doar 15 ani?  Suntem deficitari la capitolul spațiului verde disponibil pentru fiecare locuitor (angajamentul României este de a-i oferi fiecărui cetățean 26 mp de spațiu verde, dar fiecare timișorean are doar 16), vom supra-aglomera Piața Mărăști și de o vom supra-polua (inclusiv fonic). Merită?

USR Timișoara consideră acest PUZ inadecvat și proiectul de extindere al Spitalului Municipal nefezabil. Câteva argumente: vom avea un șantier în cel mai aglomerat loc din oraș, Parcul Botanic va fi destructurat, spațiul disponibil e insuficient și inadecvat pentru construirea unui spital care să ofere o abordare integrată a pacienților, serviciile ambulatorii de sănătate pe axa nord sud vor fi dezechilibrate.

Respingem categoric orice construcție subterană precum și orice restrângere a parcului actual, deoarece, odată ce începem eliminarea spațiului verde pentru construcția de clădiri (indiferent de destinația acestora), deschidem o cutie a Pandorei care va fi aproape imposibil de închis. Putem construi parcări și fără să distrugem spațiul verde.

Ce propunem noi:

  1. Construirea unui Spital Municipal pe un teren generos pus la dispoziție de Primărie –  pe Calea Torontalului, în zona Balta Verde sau în alte locații ce pot fi găsite de specialiști.
  2. Pe actuala locație a Spitalului Municipal să rămână serviciile integrate de oncologie, știut fiind faptul că la momentul actual asistența medicală de stat a pacienților oncologici se desfășoară în condiții improprii.
  3. Construirea unui spital regional. Surse de finanțare? Fonduri publice, fonduri europene sau un parteneriat public-privat. Accesarea fondurilor europene nu exclude parteneriatul public-privat, deoarece partea de co-finanțare a României poate proveni și din această sursă. Autoritățile locale pot deveni beneficiari ai banilor europeni pentru construcția spitalelor regionale. Condiția: Guvernul să solicite acest lucru Comisiei Europene. În intervalul 2021-2027, pentru politicile în domeniul sănătății, UE are alocați 413 milioane de euro. Activitățile din domeniul sănătății vor putea fi finanțate prin Fondul Social European și prin fondurile legate de cercetare, piața digitală, fondurile regionale și de coeziune – 27 miliarde de euro pentru anii 2021-2027, precum și prin alte mecanisme de sprijin, care sporesc impactul politicilor în materie de sănătate.

Mihaela Paula Rusu,
Vicepreședinte USR Timișoara

Start în competiția internă pentru desemnarea candidatului USR pentru Primăria Timișoara

Start în competiția internă pentru desemnarea candidatului USR pentru Primăria Timișoara

Dragi timișoreni,

Există o așteptare legitimă din partea voastră pentru a ne anunța candidatul la Primărie. Iar această așteptare este confirmată de votul din 26 mai.

Alianța 2020 USR PLUS a obținut un rezultat istoric în Timișoara în alegerile europarlamentare. Înțelegem importanța momentului și suntem conștienți că așteptările sunt foarte ridicate.

Rezultate alegeri europarlamentare în Timișoara

Vă spun direct că așteptările noastre, ale membrilor USR pentru aleșii USR, sunt cel puțin la fel de mari ca ale votanților noștri. Același lucru este valabil și pentru colegii noștri de la PLUS. Nu vă putem garanta că nu vom face nicio greșeală, dar vă putem promite că vom învăța atât din erori, cât și din criticile voastre.

Începând de azi, începem competiția internă pentru desemnarea propunerii USR pentru Primăria Timișoara. Alături de colegii din PLUS, vom da următorul primar, iar propunerea noastră este primul pas.

Orice membru USR Timișoara se poate înscrie în această competiție, iar orice timișorean va putea vota pentru a stabili candidatul USR la primărie, cu condiția să fie membru USR. Va fi o competiție transparentă, deschisă spre exterior, prin care vom dovedi că politica se poate face altfel, nu doar în spatele ușilor închise. Candidații vor avea ocazia de a-și prezenta ideile pentru Primărie și de a se confrunta în dezbateri.

Calendarul complet al acestei competiții este următorul:
◼ 15 iunie – data limită de depunere a candidaturilor;
◼ 29 iunie – data limită de depunere a programului candidaților;
◼ 15 iunie – 18 iulie – perioada de campanie electorală;
◼ 20 iulie – Adunarea Generală cu alegerea candidatului;

Dragi timișoreni, cu această ocazie vă invit să vă alăturați filialei USR Timișoara și să contribuiți la votul intern pentru desemnarea candidatului.

Avem nevoie de oameni buni și dedicați pentru a veni cu o ofertă electorală care să se ridice la așteptările timișorenilor. Vino cu noi și ajută-ne să construim!

Dan Reșitnec,
Președinte USR Timișoara

Cum putem decongestiona traficul din Timișoara. Câteva principii pentru mobilitate urbană durabilă

Cum putem decongestiona traficul din Timișoara. Câteva principii pentru mobilitate urbană durabilă

La anumite ore (și mai ales în zilele ploioase), traficul din Timișoara abia mai răsuflă. Centrul e adesea împânzit de coloane de mașini ce stau.

Noi credem că e timpul pentru o altă abordare a problemei deplasării prin oraș. Lărgirea străzilor în dauna trotuarelor și a spațiului verde sau anularea trecerilor de pietoni sunt experimente încercate și în alte locuri și care nu au funcționat.

Rezolvarea la problemele prezentului și ale viitorului nu stă în idei din trecut, iar experiența altor orașe europene similare ar trebui să fie o sursă de inspirație pentru noi. Așadar, ce-i de făcut?

Haideți să vedem ce altceva le putem oferi oamenilor. Câteva principii pe baza cărora ar trebui regândită mobilitatea în Timișoara:

🔹 Siguranța în trafic e primordială, iar aici planificarea și starea infrastructurii joacă un rol important. Drumuri fără gropi, intersecții gândite corect, piste sigure și treceri de pietoni adecvate vor spori, pentru toată lumea, senzația de securitate în trafic.

🔹 Experiența orașelor din vest ne arată că un transport în comun impecabil este cea mai bună variantă de decongestionare a traficului. Transportul în comun trebuie sa fie de încredere și să ofere o alternativă viabilă. Mijloacele de transport trebuie să se succeadă la o distanță decentă și predictibilă de timp.

🔹 Parcările. Avem nevoie urgenta de parcaje! Conform studiilor europene, un procent semnificativ din trafic se datorează mașinilor care se învârt inutil în căutarea unui loc de parcare. În plus, am putea elibera spațiul public de mașinile parcate lângă bordură sau pe trotuar, spațiu prețios, ce ar putea reveni pietonilor sau transportului în comun.

🔹 Sănătatea tuturor trebuie avută în vedere. Transportul personal motorizat e, conform datelor de mediu, sursa cea mai mare de poluare din orașe. Mașinile sau autobuzele poluante ar trebui înlocuite de variante electrice (tramvaie, troleibuze, autobuze electrice), dar și încurajându-i pe oameni să aleagă transportul alternativ ori să meargă pe jos.

🔹 Spațiul public să fie împărțit într-un mod corect, și celor ce merg cu mașina, dar și celor ce preferă transportul în comun, bicicleta sau mersul pe jos. Spațiul disponibil e clar limitat și, în plus, nu toți oamenii au mașini. De ce sa gândim spațiul public exclusiv în jurul mașinilor? Nu e oare mai important să gândim orașul în jurul oamenilor și să mizăm pe echitate geografică?

Problema este una dificilă, dar cu care s-au confruntat toate orasele istorice din Europa. Dar dacă refuzăm să învățăm din greșelile altora, măcar să învățăm din ale noastre.

Făcând mașina personală singurul mod confortabil și eficient de transport, am suprasaturat drumurile și ne-am condamnat la frustrare și nervi.

Trebuie să începem să luăm măsuri imediat. Și o vom face, pentru că nu avem de ales.