Proiectul de Trafic Management și Siguranță a Traficului (Unda Verde) ne-a costat de 7 ori mai mult decât trebuia!

Proiectul de Trafic Management și Siguranță a Traficului (Unda Verde) ne-a costat de 7 ori mai mult decât trebuia!

Semaforișoara, Ep.1

Sistemul integrat de management adaptiv al traficului implementat în Timișoara este deseori pomenit la superlativ în spațiul public de către reprezentanții administrației locale, văzut ca un proiect de mare succes al actualei administrații. Dar, dacă lucrurile stau într-adevăr foarte bine, atunci de ce atât de mulți timișoreni sunt nemulțumiți de condițiile de trafic? 

Contrariați de discrepanța dintre aceste declarații și nemulțumirile timișorenilor, am început o analiză detaliată în acest sens, iar concluziile obținute sunt foarte interesante.

Astăzi vom vorbi despre bani și durata de implementare

  • cât trebuia să coste acest proiect? 
  • cât a costat la final?
  • estimarea inițială de timp pentru implementarea sistemului, respectiv cât a durat efectiv implementarea acestui proiect.

În aprilie 2015, Primăria Municipiului Timișoara a semnat un contract de tip ”turn-key” (la cheie) cu Consorțiul Swarco Traffic România – Avitech – Swarco Mizar, nr. 99 / 23.04.2015, cu valoarea contractuală de 19.960.632 lei + TVA și cu o durată de implementare de 7 (șapte) luni. 

Proiect cu finanțare europeană, POR 2007-2013 axa1, cod SMIS 40398, costul acestei investiții trebuia acoperit în mare parte din fonduri nerambursabile (FEN), cu următoarele surse de finanțare:

  • Bugetul local    → 3,1 mil. lei
  • Bugetul de stat → 2,6 mil. lei
  • Fonduri FEN    → 13,8 mil. lei

Proiectul de Trafic Management -costuri inițiale

Dar, cum viața bate filmul, durata de implementare a acestui proiect a durat 18 luni în loc de cele 7 inițial contractate. Astfel, pe parcurs s-au semnat două addendum-uri la contractul inițial,  oficializate prin două hotărâri de Consiliu Local: HCL Nr. 551 / 16.12.2015, respectiv HCL Nr. 83 / 09.09.2016.

Aceste prelungiri ale termenului inițial de execuție au venit și cu costurile de rigoare asociate, costuri plătite INTEGRAL de la bugetul local, după cum urmează:

  • HCL Nr.551 / 16.12.2015    3,9 mil lei + TVA
  • HCL Nr.83 / 09.09.2016    9,9 mil lei + TVA

Această situație ridică 2 întrebări importante: 

  • dacă vina pentru aceste întârzieri aparține Primăriei Timișoara, de ce nimeni din administrația locală nu și-a asumat acest eșec contractual? Este vorba despre un cost suplimentar plătit INTEGRAL din bugetul local de de aproximativ 14 mil. lei.
  • dacă vina pentru aceste întârzieri aparține contractantului, în acest caz Consorțiului Swarco, de ce nu s-au obținut penalități pentru perioada de întârziere având în vedere că în contract sunt stipulate penalități de 0.5% din valoarea contractului / zi de întârziere?

Și mai bizară este semnarea unui alt contract cu privire la sistemul de management adaptiv al traficului. În mai 2016 Municipiul Timișoara a semnat cu firma locală Backup Technology s.r.l., un contract semnat în urma unei cereri de ofertă (nu prin licitație!), contractul nr. 75 / 26.05.2016. 

Scopul acestui contract este următorul: 

  • Art. 4.1: ”Executantul se obligă să execute și să finalizeze lucrările de construcții și echipamente tehnologice pentru îmbunătățirea proiectului ”Trafic management și supraveghere video”, cod SMIS 40398…” 

Cu alte cuvinte, Primăria a semnat un contract ”la cheie” cu Consorțiul Swarco, contract prin care Swarco s-a angajat să execute TOATE lucrările necesare pentru implementarea cu succes a sistemului integrat de management adaptiv al traficului. În paralel, aceeași Primărie mai semnează cu un contractant diferit un alt contract pentru „lucrări de îmbunătățire” a unui sistem a cărei implementare nici nu era finalizată în mai 2016. Acest contractant diferit a subcontractat apoi tot Consorțiul Swarco pentru aceste lucrări, ceea ce înseamnă că Swarco executau atât un proiect la cheie cât și îmbunătățiri la acest proiect înainte ca el să fie măcar finalizat.

Merită menționat că valoarea acestui contract este de 4,8 mil. lei, plătiți cu toții de la bugetul local. Durata de implementare era de 30 de zile, dar în realitate ea a fost de 5 (cinci) luni!

Sumarizând toate cele spuse mai sus, sistemul integrat de management adaptiv al traficului implementat în Timișoara trebuia să coste bugetul local 3,1 mil lei, pe o durată de implementare de 7 luni. În realitate, Primăria Timișoara a plătit de la bugetul local 21,7 mil. lei, iar durata de implementare a fost de 18 luni!

Proiectul de Trafic Management -costuri finale

Proiectul de Trafic Management -perioada de execuție

Concluzia este simplă: Proiectul „Unda verde” ne-a costat o mică avere, fiind un proiect prost implementat, cu multe aspecte ce nu pot fi explicate în niciun fel.

Acesta e doar un prim episod dintr-o analiza mai amplă pe care USR Timișoara o face proiectului de management al traficului din oraș. Despre cât de prost este acest sistem „smart” vom mai vorbi.

Alin Ciobanu, membru USR Timișoara