Dominic Fritz: Scrisoare deschisă președintelui Boardului Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii

Dominic Fritz: Scrisoare deschisă președintelui Boardului Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii

Către președintele Board-ului Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii, domnul Horațiu Rada

Stimate domnule președinte,

Vă scriu în urma ședinței Consiliului Director al Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii de săptămâna trecută, ședință ce a iscat o dezbatere largă în mediul cultural și în spațiul public. La sfârșitul acestei ședințe, Board-ul a informat public despre operarea unor modificări în Statutul de funcționare al Asociației, modificări care ar trebui să clarifice responsabilitățile și modul de colaborare dintre echipa executivă și Consiliul Director al Asociației. 

Consider că acest moment, în care e în plan o modificare statutară, este un moment oportun în care Asociația să implice și mediul cultural și pe toți membrii Asociației în acest proces. Multe dintre tensiunile și situațiile care au iscat controverse în ultimii ani și care au dus la situația ca proiectul cultural – așa cum a fost el asumat și câștigat – să fie în pericol pot fi clarificate printr-o modificare deschisă și transparentă, în parteneriat cu asociații și mediul cultural. 

În acest sens, am studiat împreună cu echipa mea Statutul Asociației și vă propun, dumneavoastră și celorlalți membri ai Consiliului Director, șase direcții de modificare a Statutului, în avantajul proiectului cultural și implementării acestuia. 

Asociația are nevoie, în acest moment, de toată energia și forța creativă a comunității în slujba căreia se află. Acest lucru poate fi obținut tocmai prin această modificare statutară, care poate să clarifice și să limpezească asperități. În același timp, un proces de modificare statutară deschis și transparent  construiește punți de încredere și comunicare între conducerea Asociației, membrii săi, mediul cultural și cetățeni. 

  1. Modificările statutare nu pot fi făcute deschis și transparent de la o săptămână la alta. Pentru a inspira încredere este nevoie de timp și răbdare, așa că vă propun să prelungiți această perioadă de dezbatere a Statutului și să propuneți un calendar și un proces de lucru, care să permită primirea de propuneri de la asociați sau mediul cultural, dezbaterea acestora și implicarea Adunării Generale a Asociației în acest proces încă din faza deliberativă, nu doar sub forma unui vot formal de aprobare.
  2. Simplificarea condițiilor de a deveni membru și eliminarea oricăror cereri inutile (de tip cazier) sau condiții subiective, ce nu au predictibilitate. Interesul Asociației este acela de a avea un număr cât mai mare de membri cotizanți.
  3. Definirea unor procese și condiții clare cu privire la excluderi, care să permită dreptul la apărare și care să ofere garanții că deciziile sunt trecute prin mai multe filtre. Eliminarea din Statut a prevederilor abuzive sau generale, precum și introducerea obligativității de a participa la două ședințe consecutive, definirea unui proces intern pentru propuneri de excluderi, care să permită dreptul la apărare și contestații.
  4. Plasarea Adunării Generale a Asociației ca element central al procesului decizional în cadrul Asociației, aceasta fiind, de fapt, organismul deliberativ cu cel mai mare rol și cu cea mai mare putere statutară. Statutul trebuie să prevadă obligativitatea organizării a două Adunări Generale ale Asociației (AGA) pe an (de pildă, 1 iulie și 1 decembrie), iar a doua convocare să aibă loc nu mai repede de 24 de ore. Orice membru al AGA trebuie să aibă posibilitatea de a propune subiecte pe ordinea de zi la început de AGA.
  5. Depolitizarea Asociației. Includerea în Statut a promisiunii asumate și înscrise în dosarul de candidatură al Timișoarei, ca Board-ul de conducere să aibă nu mai mult de doi politicieni activi și trei oameni ce lucrează în administrație sau în sectorul cultural instituțional.
  6. Definirea unui termen statutar de 6 luni de la următoarea Adunare Generală a Asociației în care trebuie înființate cele trei organisme consultative prevăzute în statut – Consiliul de Monitorizare și Audit, Forumul Reprezentanților Regionali, Forumul Reprezentativ. Dacă aceste organisme nu vor fi înființate în termen de 6 luni, poziția de director executiv și board-ul de conducere se vacantează de drept, AGA alegând noi oameni în Board. 

Vă mulțumesc și vă asigur de întreaga mea disponibilitate de a ajuta în acest proces, precum și de susținerea mea și a întregii echipe a Alianței USR PLUS pentru acest proiect istoric pentru Timișoara.

Cu deosebită considerație,
Dominic Fritz,
Candidatul Alianței USR PLUS la Primăria Timișoara