Sistemul de ticketing al Societății de Transport Public Timișoara este limitat și prost administrat

Sistemul de ticketing al Societății de Transport Public Timișoara este limitat și prost administrat

Astăzi se împlinesc 150 de ani de la prima formă de transport în comun din Timișoara: în 1869, se punea în funcțiune primul tramvai tras de cai.

Cu toate astea, anul 2019 ne prinde complet nepregătiți din punct de vedere al transportului în comun. STPT nu face față nevoilor actuale ale timișorenilor și din acest motiv trebuie luate urgent măsuri fundamentale pentru a face față unui oraș care crește constant.

Neajunsurile sistemului de ticketing din Timișoara 

Din punct de vedere al eficienței și al accesibilității, sistemul are mari probleme – fiind mai degrabă o provocare decât un confort.

În ultima perioadă au apărut o serie plângeri cu privire la sistemul de ticketing al STPT-ului, dintre care amintim: POS-uri fără hârtie sau card-uri de transport care apar în sistem ca invalidate sau având fonduri insuficiente (deși în contul aferent cardului există sume suficiente pentru plată). În ambele situații, controlorii solicită cetățenilor să coboare la prima stație pentru a le aplica o amendă, chiar dacă respectivii călători nu au greșit cu nimic.

Mai mult, în Timișoara ți se cere buletinul la fiecare încărcare a cardului de transport. În Timișoara NU poți reîncărca acest card fără să prezinți cardul de identitate. Înainte cu câțiva ani nu se cerea așa ceva decât dacă doreai să beneficiezi de reducerea de 20% aferentă abonamentului (sau de reducerea de 50% pentru elevi sau studenți dacă se prezintă carnetul de elev vizat la zi).

De ce? Oare baza de date a STPT-ului mai funcționează? Există probleme cu sistemul de ticketing? Există suspiciunea că STPT are nevoie de CNP-urile călătorilor deoarece nu își mai poate folosi baza de date în corelație cu cardurile emise. Dacă aceasta este situația, rugăm STPT-ul să ne prezinte situația sistemului de ticketing cât și soluțiile pentru a intra în normalitate.   

Eficiența financiară a sistemului de ticketing din Timișoara

În cazul biletelor emise prin POS-urile din mijloacele de transport, STPT plătește 5% din prețul biletului comision către instituția bancară care ne aduce automatele de plată. În 2018, au fost vândute 4.398.662 de bilete și 14.788 legitimații de o zi.

Dacă toți distribuitorii de bilete de transport cer 5% din vânzări, ajungem la plăți către aceștia de 219.933 lei/an – pentru bilete și 8.873 lei/an pentru legitimații de o zi. În total, 228.805 lei cheltuiți pe comisioane pentru vânzarea biletelor. Cu această sumă s-ar putea cumpăra aproximativ 17 automate de eliberare bilete/carduri, care să aibă și funcția de reîncărcare a cardurilor și emiterea abonamentelor. La noi nu se poate.

Câteva idei pe care le putem fura de la Societatea de Transport București (STB)

În anul 2005, Regia Autonomă de Transport București (RATB) introduce un sistem de taxare pentru transportul public. Același lucru îl face și Regia Autonomă de Transport Timișoara (RATT) 4 ani mai târziu și integrează acest sistem automat de taxare care folosește carduri contactless. 

Mai mult, soluțiile de ticketing implementate în capitală, care folosesc același sistem ca la Timișoara, beneficiază de următoarele avantaje:

  1. Reîncărcare online – pe bază de user și parolă, se poate folosi pentru reîncărcarea portofelului electronic sau a abonamentului;
  2. Reîncărcare prin ATM – se folosesc ATM-urile bancilor pe post de automate de reîncărcare;
  3. Plata prin SMS;
  4. Plata cu card-ul DUAL – BCR/STB, BRD/STB. (aceste carduri funcționează atât ca și carduri bancare, cât și ca portofel electronic pentru a servi direct ambelor scopuri)

La fiecare propunere venită din partea USR Timișoara, am specificat că suntem deschiși la colaborare, dar Primarul Timișoarei nici nu vrea să audă de automate pentru bilete, cartele și soluții noi pentru serviciul de reîncărcare a cardurilor.

Bucureștiul a demonstrat că acest sistem informatic poate funcționa foarte bine, iar marea noastră problemă în Timișoara este dezinteresul companiilor primăriei.  

STPT are nevoie de o viziune modernă, iar timișorenii trebuie să aibă parte de instituții și companii publice profesioniste, care colaborează atât între ele, cât și cu cetățenii. Altfel, rămânem cu practicile și realitățile secolului XX.

Tiberiu Simionaș,

Membru în Biroul Local al USR Timișoara

Sursa foto: Wikipedia