Introducere

În urmă cu aproape un secol, în Banat se vorbeau româna, maghiara, germana, sârba, croata, idiş, bulgara şi slovaca. Moşniţa, la fel ca întreaga regiune, era racordată la ritmul european şi îmbina educaţia cu spiritul practic şi cu dezvoltarea tehnologică. Este meritul oamenilor de atunci că şi-au dat seama de importanţa comunicării, a diversităţii, a schimbului de valori şi a efortului comun, pentru o viaţă mai bună. Împreună.

Acum, diversitatea se defineşte în alţi termeni. Comunicarea, valoarea, modernizarea sunt direcţiile pe care Moşniţa de astăzi se poate îndrepta spre ziua de mâine, dar exact aceste orientări nu au fost valorificate, în moduri optime, de administrațiile locale de până acum.  

Puterea de a împinge lucrurile înainte îi aparţine comunităţii. Şansa noastră de a face Moşniţa modernă sunt oamenii care, prin exemplul și ideile lor, ne inspiră şi ne obligă să fim mai buni. Avem capacitatea de a face din Moşniţa un exemplu de urmat. Împreună.

USR PLUS Moșnița Nouă Primărie Consiliul Local

Cine suntem

Suntem oameni cu o carieră solidă în domeniile pe care le-am ales. Nu am intrat în politică pentru că aveam nevoie de ocrotire. Am făcut abia de curând pasul spre politică pentru a oferi sprijin – în funcţie de specificul experienţelor noastre profesionale. 

Suntem oameni a căror activitate nu e legată de contracte cu Primăria şi nici nu avem interese financiare pe raza comunei sau în judeţ.

Suntem oameni pentru care abandonul e o cale de neconceput. Din această cauză nu am emigrat, nu am tăcut, nu ne-am retras în liniştea căminului nostru. Am ales să ne implicăm pentru dreptul de a trăi, cu încredere, într-un ansamblu în care casa noastră să nu mai fie o insulă, ci o porţiune încorporată în organismul social viu şi inovator.

Viziunea noastră

O administrație deschisă, onestă şi perseverentă, care să funcţioneze pe principiile competenţei şi eficienţei;

Crearea unei comunități puternice, cu identitate distinctă şi cu spirit activ,  în care oamenii să se implice în acțiunile publice, să verifice buna funcționare a administrației, să fie motivați spre a dezvolta afaceri şi a iniţia proiecte spre binele tuturor;

O comună urbanizată, în care locuitorii să aibă acces la toate facilitățile fireşti în secolul 21.

Candidații USR PLUS Moșnița Nouă

Președinte USR Moșnița Nouă, candidat USR PLUS la Primăria Moșnița Nouă

Cristian Leonard Fitz președinte Moșnița Nouă canidat Primărie Moșnița NouăSalutare tuturor,

Numele meu este Cristian-Leonard Fitz, am 42 de ani, sunt căsătorit și am o fetiță de 9 ani.

Sunt candidatul Alianței USR-PLUS la primăria Moșnița Nouă.

Ultimele rezultatele școlare care mi-au adus cele mai mari satisfacții sunt obținerea diplomei de inginer a Secției de Mașini și Instalații pentru Agricultură și Industria Alimentară a Facultății de Agricultură, din cadrul USAMVB Timișoara urmat de titlul de Master în Ingineria Calității în Mecatronică și Robotică din cadrul Departamentului de Mecatronică a Facultății de mecanică a Universității ”Politehica” din Timișoara.

Ca urmare a acestor studii m-am bucurat de primirea Premiului de Excelență al Municipiului Timișoara, dar și premiul I al Burselor Helmut Class.

În această frumoasă perioadă a vieții mele am fost fondatorul și căpitanul echipei de roboți agricoli ”Banat”, cu care am reușit, la prima participare la ”Campionatul mondial” de roboți agricoli autonomi, clasarea pe locul 5 din peste 20 de echipe participante, de la universități renumite de profil.

Ca și experiență profesională, am început să muncesc ”oficial” în vara lui 1995, în vacanța dintre clasele a XI-a și a XII-a cu un program, de multe ori, de la ora 4 și până bine după orele 16.

Specializarea de Electronist în Telecomunicații obținută în liceu, m-a ajutat să lucrez în diferite firme din Timișoara, de la unele cu doar câțiva angajați, până la multinaționale, odată cu venirea acestora în zona noastră.

Mult timp am considerat că a fi profesionist în meseria aleasă este suficient, dar văzând ”calitatea” unora dintre superiorii ierarhici, care ocupau acele poziții doar datorită unei diplome, am hotărât să-mi finalizez studiile superioare.

Aproape de absolvirea facultății, am trecut toate testele pentru obținerea unui post de inginer mecanic. De atunci activez și evoluez constant în structura firmelor multinaționale de profil din Timișoara.

De asemenea, văzând calitatea oamenilor implicați în politică și mai ales de ce sunt în stare privind celebra ordonanță 13, inițiativa ”Fără penali” și nu numai, am hotărât că trebuie să mă implic pentru a schimba starea de fapt actuală.

Visând, dar și muncind din 2006 la realizarea visului nostru, și anume o casă într-un loc liniștit dar în același timp aproape de oraș, am realizat că pentru realizarea lui e nevoie și de implicarea în comunitate.

Am pus astfel umărul la înființarea Filialei USR Moșnița în august 2018, iar din februarie 2019 am primit încrederea colegilor pentru a fi și președintele acesteia.

Încă înainte de începuturile filialei, atât eu, cât și colegii mei, ne-am implicat sau am inițiat acțiuni întru folosul ori dezvoltarea comunei și ne-am oferit constant suportul, administrației pentru a pune lucrurile în mișcare.

Propunerea și insistența pentru înființarea unei noi școli, propunerea pentru o prioritizare a cheltuirii bugetului în funcție de contribuția fiecăruia, sau intervențiile făcute pentru completarea legii Ambroziei sunt doar câteva dintre lucrurile pe care le-am văzut necesare ca să putem schimba în bine Moșnița.

De la realizarea alianței cu colegii de la PLUS suntem și mai puternici și mai determinați să schimbăm stradă cu stradă, localitate cu localitate, România în bine.

Ceea ce ne dorim pentru Moșnița este o administrație transparentă și eficientă, care să răspundă cerințelor actuale ale timpurilor pe care le trăiește comuna noastră, de aceea va trebui ca aparatul primăriei să fie analizat și dimensionat cu grijă pentru a face față situației. Oamenii care îl alcătuiesc în prezent vor trebui să-și arate adevărata valoare pentru a ști de unde pornim. În același timp, acolo unde e cazul, vor trebui să caute să se perfecționeze (așa cum toți o facem), pentru ca instituția primăriei să fie una eficientă.

De asemenea administrarea bugetului ve trebui analizată cu grijă pentru a vedea unde se pot face economii și unde se poate crește profitul.

Va trebui să avem o echipă de oameni care să se ocupe de accesarea de fonduri din toate sursele viabile pentru dezvoltarea comunei, atât pentru satisfacerea nevoilor de bază (drumuri, canalizări, trotuare, piste de biciclete), cât și pentru creșterea confortului cetățenilor (locuri de joacă și relaxare, parcuri).

Pilonul de bază al unei societăți dezvoltate este educația, iar în Moșnița acest lucru nu poate fi lăsat la urmă. De aceea ne propunem găsirea cât mai rapid a fondurilor necesare construirii unei școli noi, modernizarea celor existente și pe viitor construcția unui liceu.

Aplicarea dictonului Mens sana in corpore sano ne obligă la încurajarea și dezvoltarea în continuare a sportului de masă, începând de la copii și ajungând până la o vârstă cât mai înaintată.

Ajungând la vârsta înaintată, se cuvine să avem grijă și de cei care o viață întreagă au muncit, iar acum când trebuie să se bucure de munca lor, suntem datori să le oferim condițiile și cadrul de a se simți membri ai comunității.  Aici mă refer la facilitarea momentelor de relaxare și socializare, cât și a sprijinului celor aflați în imposibilitatea de a se întreține și gospodări.

Sunt doar câteva măsuri pe care ne propunem să le implementăm pentru transformarea tuturor localităților ce alcătuiesc comuna Moșnița într-o comunitate prosperă.

Toate aceste lucruri se vor putea realiza doar prin aportul nostru, al tuturor celor ce locuim aici, de aceea vă chem alături de noi. 

Putem reuși doar împreună! 

Candidat USR PLUS la Consiliul Local Moșnița Nouă
Valentin Popovici

Despre mine

Sunt născut în Deva, în anul 1983, iar din 2002 am venit în Timișoara unde am urmat cursurile Universității Politehnica, absolvind în anul 2007 Facultatea de mecanică, specializarea Utilaje și tehnologii în industria alimentară și agricolă, urmând apoi cursurile de master, Managementul calității și proceselor tehnologice, absolvite în anul 2009.

Sunt căsătorit, am un copil și de 10 ani locuiesc în Moșnița, într-un duplex, cumpărat prin prima casă ce avea ca utilități curent de șantier și apă din foraj.

Sunt membru USR din aprilie 2018 și am decis să fac acest pas deoarece am ajuns la concluzia că doar implicându-ne acolo unde lucrurile nu merg bine putem schimba ceva.

Experiența profesională

2007 – 2011 – Asistent cercetare științifică la Institutul Național de Mașini Agricole (INMA) unde am participat la accesarea și realizarea de proiecte finanțate prin fonduri europene

2011 – 2014 – Inginer  la Hella România – responsabil cu normarea timpilor pe liniile de producție, amplasarea acestora în hala de producție, calcularea necesarului de timp și oameni pentru realizarea produselor și îmbunătățirea proceselor de producție

2014 – 2017 – Inginer la Continetal Automotive România – responsabil cu instruirea culturii de îmbunătățire continuă, Lean și eficientizarea liniilor de producție și a muncii la birou

2017 – prezent – Inginer la Continental Automotive România – responsabil cu metoda FMEA ce analizeaza riscurile ce pot apărea la proiectarea unui produs și au ca efect funcționarea defectuoasă a acestuia

Extra activități

Președinte al Asociației DOMINO Moșnița Veche din 2016 până în prezent.

Realizări pe plan local:

  • Coordonator proiect extindere rețea canalizare pe str. Domino și parțial Prieteniei
  • Participarea la realizare parc cu loc de joacă de către membri asociației
  • Extinderea rețelelor de gaz și apă împreună cu membri asociației pe strada Domino și parțial Prieteniei
  • Coordonator și organizator a mai multor acțiuni de curățenie a cartierului unde am adunat peste 100 saci de gunoaie în total
  • Partener în acțiunea civică ”Un sac pe zi!”

Proiecte în curs:

  • Realizare trotuare și rigole strada Domino
  • Modernizare parc/loc de joacă strada Domino

Activitatea politică

  • Președinte de filială pentru un mandat de șase luni – dublarea numărului de membri și crearea unui nucleu de lucru
  • Membru în organele de conducere din 2018 până în prezent
  • Participant activ la toate campaniile de alegeri: europarlamentare și prezidențiale prin strângere de semnături, diseminare de informații către cetățenii comunei și diseminarea de informații în mediile online
  • Participarea la ședințele de consiliu local
  • Realizarea de întâlniri cu membri comunității și echipa USR Moșnița Nouă
  • Realizarea de adrese către primărie pentru rezolvarea diferitor probleme

Obiective pentru funcția de consilier local

Principalul meu obiectiv este implicarea și dezvoltarea ariei Mediului înconjurător și protecția mediului, astfel încât să putem avea o comună verde, lipsită de poluare și cu spații verzi unde să ne putem relaxa.

În cadrul acestui domeniu, eu împreună cu echipa, dorim:

  • Introducerea unui sistem informatizat privind starea terenurilor de pe raza comunei, atât parcelele locuite cât și cele nelocuite sau agricole, astfel încăt să putem acționa la timp pentru curățarea acestora;
  • Realizarea unui proiect privind gestionarea deșeurilor pe șantierele de construcții și găsirea unei soluții viabile, pentru a evita răspândirea acestora pe terenurile din jur;
  • Atragerea de fonduri europene pentru amenajarea și reamenajarea suprafețelor și cursurilor de apă de pe raza comunei, dezvoltându-le în locuri de agrement pentru cetățenii comunei;
  • Colaborarea cu ANIF pentru întreținerea și reamenajarea canalelor de irigație;
  • Menținerea spațiilor verzi în cartierele noi dezvoltate și realizarea de parcuri;
  • Informarea și educarea cetățenilor privind importanța mediului înconjurător și păstrarii și dezvoltării durabile a acestuia;
  • Crearea unui mediu de lucru cu grupurile de proprietari și asociațiile de proprietari pentru gestionarea spațiilor verzi.

#cristianfitzprimar

#usrplusmosnitanoua

Candidată USR PLUS la Consiliul Local Moșnița NouăCarla-Maria Codoban

Despre mine

Numele meu este Carla-Maria Codoban și locuiesc în Urseni încă de când m-am născut. Am terminat Facultatea de Drept și, momentan, studiez probleme de securitate globală în cadrul masterului cu același nume al Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării. Cu această ocazie am înțeles că prin securitate nu ar trebui să înțelegem numai sentimentul de siguranță conferit de lipsa unui pericol. Securitatea înseamnă și un grad ridicat de încredere al cetățenilor față de serviciile publice, un nivel de trai decent și suficiente măsuri care să diminueze sau să combată eficient problemele existente. 

Mai mult decât atât, dat fiind faptul că am crescut aici, în Urseni, am ajuns să văd și să înțeleg problemele și neajunsurile acestei comunități. Cred cu tărie că este nevoie de o schimbare, că a venit timpul să evoluăm, să nu ne mai uităm la localitățile altor țări și să ne consolăm cu ideea că la noi nu se poate, pentru că… trăim în România. Pentru toate acestea însă, este nevoie de oameni cu viziune, cu inițiativă și dornici de implicare. Acestea sunt și motivele care m-au determinat să mă implic și să candidez pentru Consiliul Local al comunei Moșnița-Nouă. 

În viziunea mea, o comună care aspiră la evoluție și prosperitate trebuie:

  • îmbrățișeze principiile europene, care se pot aplica nu numai la nivel macro, ci și la nivel micro

Acest lucru ar produce o reconfigurare a actualelor obiective ale administrației locale, noile scopuri concentrându-se asupra implementării standardelor europene – ceea ce înseamnă, desigur, binele comun.

  • să valorifice resursele existente

Această valorificare presupune, în primul rând, atragerea fondurilor europene pentru proiecte care privesc dezvoltarea infrastructurii și punerea acestora în aplicare. Apoi, efectivul uman ocupant al funcțiilor publice trebuie să îşi demonstreze competenţa, în virtutea principiului simplu al profesionalismului. 

  • să asigure un nivel de trai decent

Prin aceasta, înțeleg sprijinul persoanelor defavorizate, atragerea cât mai multor investitori în zonă, implementarea unui set de măsuri care să promoveze și să crească economia locală, precum și alte măsuri benefice locuitorilor comunei din toate generaţiile, siguranței și bunăstării acestora.

Cred că, dacă vrem să vedem diferența, trebuie să facem ceva diferit.

#cristianfitzprimar

Candidat USR PLUS la Consiliul Local Moșnița Nouă

Laurențiu Cădere

Despre mine

Sunt Laurentiu-Constantin Cadere si impreuna cu echipa USR PLUS am hotarat sa ma implic pe plan local pentru a transforma in realitate visul frumos care l-am avut cand m-am mutat in Mosnita cu familia.

Nascut in mai 1990 intr-un micut orasel din Oltenia, Motru, am luat drumul Banatului in anul 2009 pentru a studia la Universitatea Politehnica din Timisoara. Aici am urmat cursurile Facultatii de Electrotehnica si Electroenergetica si din 2013 activez in domeniul automotive ca inginer de proiectare electrotehnist. 

Cu ambii parinti veniti in Oltenia din zona Moldovei pentru un loc de munca, am fost educat de mic in spiritul muncii si implicarii. Asa am hotarat ca in anul 2014 impreuna cu sotia ca locul nostru si al familiei noastre nu este la bloc, ci la sat, unde sa ne construim o casa si sa avem o mica gradina in care copiii nostrii sa creasca cu aceleasi valori, asa cum am crescut si noi. Astazi, avem casa, gradina, si 2 copii minunati!

De ce mă implic în politică?

Am tot auzit ca politica este urata, ca mergi acolo numai daca ai interese, ca toti fura! 

Nu asta ne dorim noi cei din USR PLUS! Vrem sa ne implicam pentru ca cel mai bun mod de a ajuta comunitatea este din administratia locala. In mediul in care activam am inteles ca nu poti face performanta fara oameni compententi. De aceea profesionalizarea angajatilor actuali si atragerea de noi oameni cu experienta si educatie solida este un obiectiv important pentru noi.

Din 27 Septembrie membrii USR PLUS incep sa va reprezinte in consiliul local si, speram noi, sa castigam si cursa pentru primar . Ajutati-ne sa fim cat mai multi! Impreuna pentru Mosnita!

Candidat USR PLUS la Consiliul Local Moșnița Nouă

Despre mine

Mă numesc Eusebio Bogdan. De 11 ani locuiesc în satul Urseni. Sau Medveș, cum îi spun oamenii locului. Am 38 de ani, sunt căsătorit și am doi băieți. Sunt pasionat de fotbal și pescuit. Sunt absolvent de Inginerie și Management în Alimentație Publică și Agroturism, la Facultatea de Management și Turism Rural din cadrul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului. De zece ani muncesc într-o firmă cu capital 100% românesc, unde de şapte ani dețin postul de specialist în achiziții. 

O comunitate este cu atât mai bogată cu cât există o diversitate de oameni și puncte de vedere.

Cu toții suntem de acord că tinerii sunt viitorul și pentru ei trebuie să ne implicăm.

Modalitatea cea mai concretă de a ajunge să susținem și să promovăm o cauză este participarea activă. Ceea ce înseamnă implicarea și contribuția fiecăruia dintre noi la îmbunătățirea comunității. Indiferent dacă este vorba de implicare la nivel cultural social, economic sau politic.

M-am dedicat familiei şi carierei, gândindu-mă că politica e treaba altora. 

Politica este problema fiecăruia dintre noi pentru că ne afectează viața.

Știu ca e mai ușor să privești de pe margine, să comentezi din confortul casei, ce fac, ce nu fac sau ce vor face altii fără a-ți asuma nimic.

Am decis să candidez pentru funcția de consilier local din partea Alianței USR PLUS, îmi doresc să pot contribui la o dezvoltare sănătoasă şi echilibrată a comunei noastre, avem dreptul la ea. Avem cu toții dreptul la ea, dar și responsabilitatea de a o pune în faptă, ÎMPREUNĂ!

Candidat USR PLUS la Consiliul Local Moșnița Nouă

Cosmin SeracinCine sunt și de ce candidez

Mă numesc Cosmin Seracin, m-am născut în Caransebeş şi am 32 de ani. Locuiesc în Moşniţa Nouă de aproape 3 ani. Am terminat Facultatea de Electrotehnică din cadrul Universității Politehnica din Timişoara, unde am urmat şi studiile de master, secția Energii Regenerabile – Energie Solară.

Lucrez ca inginer într-o multinaţională, în domeniul automotive.

Inițiativa „fără penali în funcții publice” m-a determinat să mă alătur, pentru prima dată, unui partid politic. Sunt membru al filialei USR Moşnița Nouă din 2018. În prezent, sunt vicepreşedinte al filialei.

Am luat hotărârea să candidez la Consiliul Local din partea Alianței USR PLUS pentru că nu mai pot accepta ca necinstea şi incompetenţa să aibă consecinţe dezastruoase asupra vieţii noastre de zi cu zi.

Comuna noastră are nevoie de oameni bine pregătiţi şi bine intenționați. Are nevoie de oameni care să proiecteze şi să construiască un viitor mai bun pentru toate generaţiile. Cu toţii merităm o administraţie puternică şi eficientă. O vom avea. Atâta timp cât rămân în politică, eu asta am în gând – alături de toţi care vor ca instituţiile statului să arate altfel decât până acum. 

Pentru aceasta însă, e nevoie să fii parte din dezvoltarea comunei. Votează unde conteazā! 

Credeţi într-o administraţie mai bună! Nu în capacitatea unui singur om de a o impune, ci în puterea voastră de a o solicita. Împreună!

Candidat USR PLUS la Consiliul Local Moșnița Nouă

Cine sunt și de ce candidez

Bună ziua. Mă numesc Ștefan Agotici, de 20 de ani sunt profesor în comuna Moșnița Nouă. Am 45 de ani, sunt căsătorit și am o fetiță de 9 ani. Sunt pasionat de istorie și de călătoriile lungi cu motocicleta. Am studiat istoria la Universitatea de Vest Timișoara și am un masterat in Romanitate Orientală la aceiași Universitate.

M-am decis sa candidez pe listele Alianței USR PLUS la Consiliul Local deoarece consider că administrația locală trebuie sa fie una:

  1. TRANSPARENTĂ. Avem dreptul sa știm în orice moment pe ce se cheltuie banii noștri, ce conțin contractele semnate de primărie și societățile acesteia; ce propuneri de HCL se fac, etc. Pentru aceasta consider că trebuie modernizat site-ul primăriei, că trebuie implementată o platformă unde să se găsească toate cheltuielile efectuate de administrație. De asemenea primăria trebuie să organizeze dezbateri publice pe temele importante (cel mai recent exemplu de lipsă de dezbatere publică este apariția calmatoarelor de trafic de pe drumurile din comună)
  2. DESCHISĂ spre comunitate. Administrația ar trebui să încurajeze inițiativele comunitare și să le sprijine logistic (aici aș da ca exemplu inițiativa unui grup de cetățeni legată de câinii fără stăpân de pe străzile comunei) 
  3. VIZIONARĂ. Prin discuții cu toți factorii implicați in procesul de educație, administrația trebuie sa ”creioneze” cum va arăta școala/grădinița din comună peste 10-15 ani. Am speranța că după 4 ani să ne bucurăm de terminarea proiectelor de scoală și grădiniță nouă începute de actuala administrație. Îmi propun revitalizarea școlii din Urseni și la sfârșitul celor patru ani sa avem un proiect de școală nouă în această localitate

Candidată USR PLUS la Consiliul Local Moșnița Nouă

Leontina Ghiță Cine sunt și de ce candidez

Sunt Leontina Ghiță și înainte de a fi o perfecționistă și sociabilă, sunt femeie și mama a unui fiu minunat.

Am absolvit Liceul Industrial Nr.7 Timișoara și 2 ani specialitatea tehnician topografie și cadastru. Mi-am început cariera ca un simplu angajat și am muncit pentru fiecare pas înainte.  Am practicat sportul de performanță, de când eram copil mi-a plăcut să fiu într-o echipă. 

Printre proiectele mele pe care doresc să le susțin sunt: 

        Urgentarea modernizării infrastructurii și extinderea rețelei de apă și canalizare, strictul necesar comunității noastre 

        Amenajarea de piste pentru biciclete și a legăturii cu pădurea Bistra

        Susținerea persoanelor de vârsta a 3 a și organizarea de cluburi pentru aceștia 

        Încurajarea inițiativelor comunitare în legătură cu câinii fără stăpân 

        Susținerea și educarea comunității în reciclarea gunoiului

        Propunere pentru întâlniri regulate cu cetățenii astfel încât aceștia să își poată comunica problemele și inițiativele lor

Credeţi într-o administraţie mai bună! Nu în capacitatea unui singur om de a o impune, ci în puterea voastră de a o solicita. Împreună!

Candidat USR PLUS la Consiliul Local Moșnița Nouă

Claudiu Balint-CodreanCine sunt și de ce candidez

Sunt Claudiu Balint-Codrean, 37 ani, absolvent al Facultății de Construcții din cadrul Universității Politehnica din Timișoara și al Facultății de Educație Fizică și Sport din cadrul Universității de Vest.

Deși pasiunea pentru sport nu se va stinge niciodată, profesional am ales să-mi desfășor activitatea ca inginer structurist lucrând atât în proiectare de Construcții Civile Industriale și Agricole cât și în execuție. 

Anii de muncă m-au purtat în proiecte atât pe investiții private cât și lucrări de interes public sau investiții pe fonduri structurale. 

Experiența acumulată m-a ajutat să recunosc viciile constructive sau neajunsurile acolo unde sunt prezente, chiar dacă de cele mai multe ori ele sunt împachetate frumos pentru a fi trecute ușor cu vederea. 

În anul 2016, împreună cu familia, am decis să numim Moșnița Nouă “Acasă”, convinși fiind la acea dată că această comunitate ne poate oferi tot ceea ce ne dorim și un cadru armonios pentru a ne crește copiii. În schimb, cu fiecare an care a trecut, am descoperit că și aici regăsim aceleași situații neplăcute ca în majoritatea comunelor periurbane.

 Prin natura meseriei mele mi-am dorit mereu să particip la construcția unei Românii mai bune și a unui viitor mai bun pentru copiii mei.

Comunitatea noastră locală are nevoie de oameni implicați pentru această construcție, iar eu am ales să mă implic activ alături de Alianța USR-PLUS pentru a avea o Moșnița Nouă cu o viziune nouă.

Proiectul meu pentru Moșnița Nouă are în vedere să interconecteze funcțional la nivel de infrastructură toate satele comunei. Să redăm plăcerea cetățenilor de a se putea deplasa și pietonal, atât în scop recreațional cât și spre zonele de servicii, în armonie și siguranță. 

Doar #ÎMPREUNA, stradă cu stradă, cartier cu cartier, putem reda frumusețea, viziunea și sustenabilitatea comunei noastre.

Programul de guvernare locală pentru Moșnița Nouă al Alianței USR PLUS

Un loc rămâne în istorie aşa cum l-au conturat, transformat şi păstrat oamenii care l-au avut în grijă. E uşor de imaginat că mâine, peste un an sau peste un deceniu Moşniţa va arăta aşa cum au modelat-o locuitorii ei de ieri şi cum o profilăm noi, cei de astăzi. 

Generațiile Moşniţei merită o administraţie puternică, vizionară şi corectă, iar aceasta nu poate fi plămădită fără transparenţă, corectitudine şi profesionalism.

În strategia Alianţei USR PLUS, transparenţa administrativă se poate obţine prin câteva măsuri clare: actualizarea și modernizarea site-ului primăriei pentru ca informațiile să fie mai ușor de găsit, crearea unei platforme unde să devină publice (lunar sau trimestrial) toate cheltuielile primăriei, publicarea la timp a declarațiilor de interese și de avere ale primarului și consilierilor locali (ele trebuie făcute publice la începutul fiecărui an) şi informarea cetățenilor, prin toate mijloacele, despre propunerile de hotărâri importante (taxe noi, regulamente de funcționare etc).  În afara site-ului primăriei (în prezent, singura obligație legală), există şi alte metode de informare posibilă, pe care suntem pregătiţi să le folosim: e-mail, pagini oficiale de facebook, grupuri pe aceeaşi platformă.

O administrație aproape de cetățean, aşa cum Alianţa USR PLUS o concepe, se construieşte prin organizarea de reale dezbateri publice cu cetățenii, pe proiecte de interes general sau punctual, cu o informare prealabilă corespunzătoare, folosind toate mijloacele de comunicare (nu doar site-ul primăriei). De asemenea, este vitală implicarea în problemele cetățenilor a consilierilor locali ai Alianței, prin desemnarea unor persoane de legătură cu comunitatea, pentru a aduce mai rapid doleanțele oamenilor către responsabilii de rezolvarea lor. Tot pe direcţia deschiderii faţă de comunitate, vedem necesară realizarea unei „hărți” pentru lucrările şi acțiunile desfășurate pe raza comunei. De exemplu, deşi în mod cert nu se poate face o planificare pe străzi, din cauză că nu se cunoaște volumul deşeurilor pentru acțiunea de colectare a resturilor vegetale din primăvară-toamnă, se pot anunța zilnic străzile unde s-a intervenit și unde urmează să se intervină. Nu în ultimul rând, ne propunem să încurajăm cetățenii să vină cu inițiative şi proiecte pentru dezvoltarea comunei. În acest sens, se va aloca din bugetul de investiții o sumă ce va fi folosită în implementarea unui proiect al cetățenilor, ieşit câștigător în urma unui concurs realizat după o procedură clară.

O administrație profesionistă nu poate fi realizată fără organizarea de concursuri pentru toate posturile nou înființate, cu cerințe reale în domeniul de activitate şi cu o fișă a postului care să impună dezvoltarea domeniului respectiv. Totodată, vedem ca obligatorie colaborarea cu primăriile din vecinătate, pentru implementarea de proiecte comune. De pildă, pe baza Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), amenajarea unor piste de biciclete sau a unor culoare (reţele) verzi-albastre, pe traseul canalelor ANIF, poate deveni realitate. Pentru toate acestea, există posibilitatea accesării de fonduri europene. În fine, sprijinirea investițiilor locale pentru creşterea locurilor de muncă şi impunerea unui raport de activitate şi de evaluare a performanţei angajaților sunt alte căi prin care se poate verifica şi îmbunătăţi profesionalismul administraţiei locale.

O administrație curată, precum o doreşte Alianţa USR PLUS, se poate obţine prin realizarea „declarației de avere” a primăriei (pentru ca un cetățean interesat să afle oricând care este patrimoniul comunei și al societăților aflate în subordine), publicarea tuturor contractelor semnate de primărie şi de societățile din subordine şi implementarea principiului „fără penali în funcții publice” la nivel administrativ.

A pregăti o strategie în amenajare, planificare teritorială și dezvoltare urbană implică un examen al trecutului, o evaluare a prezentului şi o planificare a viitorului. Alianța USR PLUS consideră că sunt imperios necesare finalizarea și adoptarea Planului Urbanistic General al comunei, cu toate documentațiile tehnice aferente, în vederea oferirii unui cadru legislativ propice pentru o dezvoltare coerentă.

Pentru a găsi soluţiile, combinaţia de acţiuni şi structura globală care să conducă spre dezvoltarea sustenabilă şi creşterea nivelului de trai la nivel local, este esențial un proces creativ, care să facă apel la o analiză sinceră şi la numeroase discuţii cu locuitorii comunei. 

În urma consultărilor publice, credem că Regulamentul Local de Urbanism ar trebui să conțină următoarea structură: 

  1. păstrarea integrităţii mediului şi protejarea patrimoniului natural şi construit, care să vizeze terenurile agricole, suprafeţele împădurite, resursele subsolului, resursele de apă, zonele cu valoare peisagistică şi perimetrele naturale protejate, zonele construite protejate;
  2. siguranţa construcţiilor şi apărarea interesului public, asigurarea echipării edilitare, asigurarea compatibilităţii funcţiunilor, procentul de ocupare a terenurilor, lucrări de utilitate publică;
  3. amplasarea şi retragerile minime obligatorii, respectiv orientarea faţă de punctele cardinale, amplasarea faţă de drumurile publice, aliniament în interiorul parcelei;
  4. asigurarea acceselor obligatorii, carosabile şi pietonale;
  5. echiparea tehnico-edilitară, respectiv racordarea la reţelele publice de echipare edilitară existente, realizarea de reţele edilitare, regimul proprietăţii asupra reţelei edilitare;
  6. forma şi dimensiunile terenului şi ale construcţiilor, care trebuie să ţină seama de parcelare, de regimul de înălţime al vecinătăților şi de aspectul exterior al construcţiei;
  7. amplasarea de parcaje, spaţii verzi şi împrejmuiri.

Odată implementat PUG-ul, este mult mai simplă și eficientă dezvoltarea pe toate direcţiile, atâta timp cât se veghează la respectarea acestuia.

În paralel cu acțiunile descrise anterior, necesită o atenție sporită în perioada imediat următoare și dezvoltarea infrastructurii cu spații de servicii (bancare, recreere etc.), care să se plieze pe nevoile cetățenilor şi care, drept consecinţă, ar reduce în mod semnificativ traficul înspre oraș.

Echipa USR PLUS țintește să se implice activ în sporirea confortului urban şi stradal. În primul an de mandat, vom urmări verificarea PUZ-urilor din cartierele noi cu planurile de acțiune aferente, pentru identificarea clară și aducerea la cunoștința cetăţenilor a aliniamentelor stradale (spaţii verzi, trotuare, piste de biciclete). 

De asemenea, ne vom direcţiona eforturile spre urmărirea conectivităților stradale, dincolo de traseul auto și de cel pentru traficul pietonal sau ciclist, mai ales înspre zonele locale de interes şi spre spaţii de servicii. Pe aceeaşi linie a amenajării (şi în relaţie cu grija pentru mediu), încurajarea plantării de pomi pe aliniamentele stradale este una dintre priorităţi.

Pentru o dezvoltare durabilă și sustenabilă a trotuarelor și pistelor de biciclete de pe raza comunei, vom propune în Consiliul local achiziţionarea unei linii automatizate pentru fabricarea de borduri si pavaje. Aceste materiale pot fi alocate ulterior cetățenilor, cu titlu gratuit, pentru a amenaja trotuare acolo unde nu există sau, după caz, pentru a le reabilita. Considerăm că doar prin implicarea comunității locale și crearea unui front comun putem dezvolta comuna.

În egală măsură, prin intermediul comisiei de circulație și cu sprijinul primit din consultările cu cetățenii, vom căuta soluții imediate pentru crearea şi reabilitarea unor rute principale de acces sau de traversare de cartiere.  După identificare, aceste rute vor fi prioritare pentru asfaltare. 

În vederea ridicării standardului de drumuri de pe raza comunei, dorim să implementăm soluții optime de dren al apelor meteorice de pe zonele carosabile și, acolo unde este posibil, dirijarea lor spre canalele ANIF, printr-un parteneriat cu această instituție.

Dezvoltarea locală este realizată prin eforturile comune ale sectorului public, ale celui privat şi ale cetăţenilor. Atragerea ONG-urilor pentru preluarea sarcinilor ușoare în ceea ce privește dezvoltarea urbană (prin acţiuni de plantări de perdele forestiere, acţiuni de colectare a deşeurilor etc.) este una dintre direcțiile pe care le urmăm.

Piața agroalimentară este un spaţiu important atât pentru viața comunei, cât și pentru micro-economiile locale. De aceea, e obligatoriu să amenajăm o zonă de piaţă agroalimentară pentru deservirea unui număr mare de locuitori, pentru stimularea comercializării produselor locale şi a diversității de scară, recurență, tematică. Prin împlinirea acestui obiectiv, se va renunţa la comerţul stradal de pe DJ592, care traversează Moşniţa Nouă. Piața agroalimentară poate fi permanentă sau volantă, în funcţie de cererea cetățenilor şi în raport cu disponibilitatea producătorilor locali. Necesară este, în acest caz, alocarea unui spaţiu adecvat – cu zonă de parcare şi cu spații pentru servicii la standarde moderne.

Spaţiul public trebuie să devină o zonă accesibilă și agreabilă tuturor. Accentul îl vom pune pe identificarea și amenajarea fiecărei porţiuni, astfel încât să punem în valoare zonele neutilizate și neîngrijite din perimetrul public. Totodată, creșterea suprafeței spațiilor verzi (unde este posibil) este un obiectiv permanent.

O educaţie solidă produce cel mai puternic leac împotriva eşecului profesional, a neîncrederii în sine şi în viitor, a deficitului de responsabilitate şi de simț civic. Din nefericire, România şi-a ratat toate ţintele stabilite pentru 2020 în privinţa educaţiei: abandonul şcolar e 18,5% când ar fi trebuit, potrivit previziunilor, să fie 11,3%, bugetul educaţiei e mult sub acel procent de 6% prevăzut de lege, fondurile de cercetare sunt 0,5% din PIB, când în 2020 trebuia să ajungem la 2% din PIB, iar rezultatele elevilor la testele PISA sunt într-un dramatic regres pe toate liniile de evaluare – literaţie, matematică şi ştiinţe. 

Aşa cum au fost creionate de specialiştii de la “World Economic Forum”,,când au conturat noua viziune asupra educaţiei, competenţele şi abilităţile de care are nevoie omul celui de-al 21-lea veac nu derivă doar din alfabetizare, numeraţie şi cunoştinţe tehnologice. Pentru a pregăti generaţia de mâine, şcoala de astăzi trebuie să facă mai mult: să îi formeze conştiinţa civică şi culturală, să îi dezvolte gândirea critică, creativitatea, abilităţile de comunicare şi de colaborare, să îi modeleze adaptabilitatea, rezilienţa, iniţiativa, curiozitatea şi deprinderile de leadership. 

În Legea nr. 1/2011, art. 20 precizează: „Autorităţile administraţiei publice locale asigură, în condiţiile legii, buna desfăşurare a învăţământului preuniversitar în localităţile în care acestea îşi exercită autoritatea.” Acest articol conferă administraţiei locale baza legală pentru a stimula şi sprijini evoluţia învăţământului preuniversitar din localitate.

Strategia noastră se întinde pe mai multe paliere. 

În privinţa infrastructurii, Alianţa USR PLUS se va opune oricărei încercări de înstrăinare a bunurilor mobile şi imobile aflate în proprietatea şcolilor şi grădiniţelor. 

Pe termen lung, ne propunem realizarea în 4 ani a unui studiu de fezabilitate pentru o școală nouă la Urseni, justificată prin creșterea numărului de elevi şi necesitatea organizării unor clase de sine stătătoare (nu simultane, aşa cum sunt acum). Totodată, avem în vedere continuarea implementării proiectului școlii noi la Moșnița Nouă, al grădiniței cu program prelungit şi al afterschool-ului. Datorită dezvoltării întregii zone, vedem necesară înfiinţarea unui liceu care să preia o parte din absolvenții școlilor gimnaziale din comună, dar și din comunele învecinate. 

Pe termen mediu, vedem necesare realizarea unui program de reabilitare în interior a clădirilor vechi şi o analiză a funcţionării creşei din Moşniţa Nouă. Dacă numărul de cereri este în creştere, se va impune declanşarea unui proiect de creşă la Moşniţa Veche.

Pe termen scurt, anveloparea corpului vechi de clădire de la Moşniţa Nouă şi reabilitarea acoperişului sunt prioritare.

La nivelul dotării, este indispensabilă colaborarea cu managementul școlii pentru înzestrarea corespunzătoare cu mijloace fixe (mobilier, laptopuri, table smart). În acelaşi timp, susţinem colaborarea cu ONG-uri/persoane fizice pentru înzestrarea unei biblioteci școlare cu un fond de carte nou şi valoros (acest program se află deja în desfășurare şi va fi finalizat curând). Menţionăm că, actualmente, pe statul de plată al primăriei se află 4 bibliotecari, dar Moşniţa nu posedă nicio bibliotecă funcţională.

Transportul şcolar se află în atenţia Alianţei USR PLUS, care, în urma analizelor făcute, 

a ajuns la concluzia că e nevoie de achiziționarea unui microbuz nou destinat transportului școlar şi de facilitarea deplasării copiilor (către şi dinspre școală) cu mijloace alternative – biciclete, trotinete electrice.

Pentru prevenirea abandonului şcolar şi stimularea performanţei şcolare, afirmăm necesitatea colaborării între Serviciul social al Primăriei şi conducerea şcolii, pentru urmărirea situaţiei copiilor proveniţi din mediile defavorizate şi asigurarea condițiilor de integrare în colectiv pentru participarea lor la cursuri, conform orarului şcolar. În acelaşi timp, propunem acordarea unui sprijin financiar pentru familiile care nu-şi permit trimiterea copiilor la grădiniţa cu program prelungit. Ajutarea familiilor aflate în nevoie cu programul „primul ghiozdan”, care dublează rechizitele primite de la minister şi acordarea de burse de excelenţă pentru copiii care obţin premii la concursuri şi olimpiade la nivel judeţean şi naţional sunt, şi ele, printre priorităţi. 

Alianţa USR PLUS e hotărâtă să sprijine (cu toată energia şi în cadru legal) activităţile din cadrul şcolilor şi grădiniţelor. Suntem pregătiţi să susţinem şcoala pentru o educaţie de calitate, care să asigure accesul tuturor copiilor la actul didactic şi la progres, indiferent de mediul din care provin sau de abilităţile pe care le au, pe principiul echităţii şi al egalităţii de şanse. De asemenea, dorim să susţinem şcoala pentru a iniţia şi derula proiecte cu finanţare europeană şi parteneriate cu şcoli din Uniunea Europeană. Ne propunem, în acelaşi timp, încurajarea unui parteneriat activ şi persistent între şcoală, familie şi comunitate, în jurul conceptului „şcoala e a tuturor” (prin care spaţiul educaţional să îşi extindă aria de interes şi să se deschidă spre toate vârstele). Sprijinirea și finanțarea proiectelor extrașcolare de anvergură (cum este „Moşniţa citeşte!”), dar şi iniţierea unui program de educație privind circulația cu bicicleta fac parte din planul nostru pentru educaţie. 

La nivelul implicării în actul managerial, precizăm că, potrivit legii, din Consiliul de Administraţie al şcolii fac parte reprezentanţi ai Consiliului Local şi primarul (sau un reprezentant al primarului). De aceea, implicarea administraţiei locale în managementul şcolii se poate materializa în preluarea şi transmiterea rapidă a informaţiilor dintr-o direcţie în alta, angajarea în dezbaterea şi aprobarea bugetului şcolii, aducerea viziunii administraţiei asupra îmbunătăţirii educaţiei în interiorul Consiliului de Administraţie al şcolii.

Cu toţii ne dorim ca aerul pe care îl respirăm să contribuie la sănătatea noastră, nu să ne provoace disconfort. Moşniţa are multe probleme de rezolvat în privinţa calităţii aerului, a spaţiului verde şi a curăţeniei. De aceea, Alianţa USR PLUS a conceput o strategie de îmbunătăţire şi, treptat, de rezolvare a acestei situaţii dificile. Printre paşii de urmat se află: realizarea unei hărți a spațiilor verzi din comună (fiecare cu stadiul realizării și al dotării), conceperea unui plan de monitorizare a poluării în comună, identificarea terenurilor și realizarea de bariere verzi în calea prafului și polenului plantelor alergene, dar şi valorificarea pădurii Bistra ca pădure-parc, ca zonă de recreere și de educație ecologică. Totodată, vedem ca necesare colaborarea cu personal calificat pentru intervențiile asupra vegetației arboricole (tăieri de regenerare, întreținere etc.), identificarea arborilor valoroși de pe raza comunei și protejarea lor.

Îndelung ignorată şi amânată, combaterea ambroziei este o urgenţă, pentru că atentează la sănătatea multor membri ai comunităţii. Pentru aceasta, am gândit mai multe măsuri, printre care implementarea unei aplicații în care cetățenii să poată semnala zonele infestate cu această plantă, realizarea la timp de către primărie a planului de combatere a ambroziei (obligație legală a administraţiei) şi organizarea de acțiuni care să informeze populaţia în legătură cu efectele dăunătoare ale acestei plante asupra oamenilor.

Susținem necesitatea ca departamentul de mediu să devină unul vizibil implicat în ceea ce înseamnă protejarea naturii înconjurătoare. De exemplu, să urmărească împreună cu poliția locală ca, în zonele unde se construiește, dezvoltatorii să aibă contract cu RETIM pentru preluarea deșeurilor rezultate din construcție.

Credem că este utilă introducerea în administrație a conceptului de „rețea ecologică”. De pildă, transformarea canalelor ANIF în culoare (sau rețele) verzi-albastre, zone de alergare sau plimbare fără betoane şi integrarea bălților din Urseni, Moșnița Nouă sau Moșnița Veche în zonele de spații verzi amenajate (parcuri). Toate acestea sunt finanțabile pe PMUD.

1. Numărul mare de câini fără stăpân, ce se pot observa pe străzile comunei noastre, necesită demararea rapidă a unei ample campanii de informare asupra responsabilităților prevăzute în OUG 155/2001. Este nevoie de implicarea tuturor: administrație locală, poliție locală, medici veterinari, locuitori și ONG-uri/Asociații pentru protecția animalelor. Datorită importanței subiectului și a investițiilor realizate până în prezent în adăpostul de câini, considerăm că este de datoria administrației locale să continue gestionarea acestuia.

Conform Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2001, privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân: „persoanele fizice sau juridice, asociațiile și fundațiile pentru protecția animalelor care dețin câini de rasă comună sau metiși ai acestora pe teritoriul țării au obligația să îi sterilizeze până cel târziu la data de 1 ianuarie 2015”. Astfel, considerăm că este necesară demararea unui recensământ pentru această categorie de animale domestice și informarea stăpânilor despre obligativitatea sterilizării lor.

Consiliile locale pot subvenţiona total sau parţial sterilizarea câinilor cu stăpân ce aparţin rasei comune sau a metişilor acestora, aflaţi pe raza unităţii administrativ-teritoriale. Ulterior acestui demers, Poliția locală va putea solicita oricând stăpânilor dovada faptului că patrupedele au fost sterilizate, cu aplicarea de sancțiuni conform legii.

Se impune creșterea capacității adăpostului, din cauza atingerii numărului maxim de câini fără stăpân ce pot fi cazați aici. În lipsa locurilor libere în adăpost, se va aplica metoda catch, neuter, tag, release, în special în cazul femelelor.

De asemenea, există obligativitatea organizării de târguri de adopție pentru câinii proveniți din adăpostul gestionat de administrația locală. Este important să conștientizăm faptul că fiecare câine adoptat va diminua numărul câinilor aflați pe străzile comunei. Această acțiune poate fi dublată și de posibilitatea adopțiilor la distanță. Crearea unui site și a unei pagini de facebook (cu promovarea acestora la nivel județean), ce vor furniza informații despre activitatea adăpostului și a câinilor adoptabili, va veni în sprijinul persoanelor dornice să adopte.

Implicarea ONG-urilor și a Asociațiilor pentru protecția animalelor în crearea unui plan de dezvoltare și de întreținere a adăpostului va constitui un avantaj în coordonarea activității.

2. Sistemul de camere video și-a dovedit ineficienţa în multe cazuri. De aceea, propunem schimbarea locului de amplasare a unora dintre camere, cu prioritate în zonele care s-au dovedit vulnerabile (de exemplu, acolo unde se creează în permanență rampe de gunoi clandestine).

3. Pentru creşterea siguranţei cetăţenilor şi a stării lor de confort în cadrul comunităţii, sunt necesare buna informare cu privire la atribuțiile Poliției locale şi raportarea activităților acesteia – raportare obligatorie pentru sporirea încrederii în această instituție. De asemenea, susţinem declanşarea, în colaborare cu Poliţia locală, a unei campanii despre Siguranţă în mediul rural, campanie care să includă organizarea de întâlniri periodice cu locuitorii comunei, pentru a discuta despre măsuri de prevenire a furturilor din locuinţe, a extragerilor din autoturisme, precum şi metode de prevenire şi de stopare a înşelăciunilor (metoda Accidentul, înşelăciuni prin SMS, email).

Dorinţa Alianței USR PLUS Moșnița Nouă este să formăm o comunitate care prețuiește sănătatea și un sistem care lucrează pentru a păstra și îmbunătăți sănătatea și starea de bine a tuturor locuitorilor.

Accesul echitabil la servicii de sănătate de bază, apropierea și centrarea acestora pe nevoile reale ale moșnițenilor reprezintă priorități pentru noi.

Prevenția este primul pas pe care îl putem face, pentru a menţine și îmbunătăți starea de sănătate a cetăţenilor din comună. Din acest motiv, ne propunem un program de politici publice în care sănătatea și siguranța în comunitatea noastră au ca punct de plecare prevenția.

Obiective principale la nivelul prevenţiei

  1. Implementarea de programe de educație sanitară în toate unitățile de învățământ preșcolar și școlar din comuna noastră, în cadrul cărora se vor aborda subiecte precum alimentația corectă, stimularea exercițiului fizic, măsuri de prim ajutor, igiena generală și dentară, prevenirea consumului de alcool și țigări, prevenirea expunerii excesive în fața televizorului, calculatorului sau a telefonului mobil.  
  2. Derularea de programe de prevenție ce se adresează tuturor locuitorilor și care să ofere informații despre importanța educației sanitare, riscurile auto-medicaței, riscurile refuzului schemei obligatorii de vaccinare, precum și informații despre beneficiile și posibilitățile oferite practicării sportului în comuna noastră.Cel puțin o perioadă, pandemia globală provocată de virusul Sars-Cov-2 ne va influența stilul de viață și de interacțiune inter-personală. În acest sens, administrația locală are datoria de a informa constant locuitorii comunei despre măsurile privind limitarea răspândirii virusului, de a sprijini locuitorii care nu își pot asigura produsele recomandate în acest sens, dar și de a verifica aplicarea măsurilor de catre persoane fizice și agenți economici.
  3. Eradicarea ambroziei reprezintă un obiectiv de mare importanță, detaliat în cadrul programului nostru în capitolul dedicat Mediului. Ambrozia este factor declanșator pentru numeroase afecțiuni alergice, cu impact negativ asupra calității vieții locuitorilor comunei noastre. De aceea, eradicarea ei este parte integrantă a planului de prevenţie. 
  4. Menținerea sănătății se poate realiza prin programe ce oferă locuitorilor modalități concrete de întreținere a stării de bine. De exemplu, mersul pe bicicletă este benefic sănătății, dacă există condițiile necesare ca acesta să fie practicat în deplină siguranță, pe piste speciale. La fel, încurajarea practicării diferitelor forme de sport, prin amenajarea spațiilor necesare. Practicarea sporturilor individuale sau de echipă nu are ca finalitate obligatorie performanța, ci îmbunătățirea stării fizice a organismului.

Obiective specifice, pe termen mediu şi lung:

  1. dotarea unităților școlare cu cabinete medicale și personal compus din medic pediatru, medic dentist și psiholog; 
  2. dotarea unităților școlare cu săli și terenuri de sport; 
  3. susținerea din bugetul local a programului „Masă caldă în școli”, program ce ar urma să utilizeze ca materie primă produse de origine locală;
  4. rețea de asistență medicală compusă din cabinete ale medicilor de familie ce oferă condiții corespunzătoare de tratament;
  5. un centru de permanență situat pe raza localității noastre. 

Accesul la servicii medicale trebuie să fie cât mai facil, iar acestea să fie cât mai variate și de calitate. Propunem eficientizarea și creșterea calității serviciilor medicale prin Programul Operațional Sănătate (POS) 2021-2027, Axa Prioritară 2. Servicii de asistență medicală primară, comunitară și servicii oferite în regim ambulatoriu. 

Atragerea medicilor de diferite specialități, care să presteze servicii medicale prin Casa de Asigurări de Sănătate, se poate face într-o primă fază prin acordarea unor facilități (asigurarea unor spații necesare sau eliminarea chiriei pentru acestea), iar pe termen lung avem în vedere realizarea unui centru medical modern. Uniunea Europeană alocă fonduri importante dezvoltării serviciilor medicale în mediul rural, fonduri de care am fi putut beneficia încă din exercițiul bugetar anterior.

În realitatea complexă şi dinamică în care trăim, parcurgerea distanţelor e o necesitate care pretinde rapiditate, dar totodată siguranţă şi confort. De aceea, Alianţa USR PLUS are în vedere modernizarea circulaţiei rutiere, facilităţi pentru transportul velo, regândirea transportului public şi măsuri de siguranţă pentru cetăţenii comunei.

În privinţa modernizării circulaţiei rutiere, se impune adăugarea unei benzi pentru viraj la stânga, la intrarea în Albina – atât pentru fluidizarea traficului, cât şi pentru securitatea lui. De asemenea, sunt indispensabile continuarea proiectului de adaptare a străzilor la cerinţele prezentului şi amenajarea de sensuri unice în cartierele unde străzile sunt foarte înguste (de exemplu, în cartierul Europa). Legată de standardele bunei circulaţii, semnalizarea rutieră în cartiere trebuie urgent materializată. O vulnerabilitate care se cere remediată este cea a execuţiilor neconforme (de pildă, limitatoarele de viteză din preajma şcolii din Moşniţa Nouă faţă de cele din Urseni şi Albina). În fine, se impune amenajarea de străzi pentru descărcarea traficului (străzi paralele cu cele principale).

Pe palierul transportului şi mobilităţii, dar cu ramificaţii spre sănătatea cetăţenilor şi spre producerea unui mediu salubru, se află şi folosirea bicicletelor sau a trotinetelor electrice. Pentru buna desfăşurare a deplasărilor de acest tip, e nevoie de câteva măsuri: 1. continuarea traseului pentru biciclete de la drumul Boilor spre Moşnita Veche şi strada Berlin, apoi de la terminarea viitoarelor patru benzi din zona Avicola spre Albina, dar şi spre Urseni; 2. amenajarea unor piste de biciclete din Moşniţa Veche spre Bucovăţ; 3. continuarea pistei de biciclete spre digul Timişului şi amenajarea digului împreună cu Apele Române pentru practicarea cicloturismului; 4. încurajarea folosirii bicicletei prin dispunerea de rasteluri de biciclete lânga instituţiile publice (şcoală, primărie, dispensar).

În privinţa transportului public, astfel încât acesta să devină o soluţie pentru cât mai mulţi dintre cetăţenii comunei, se impun efectuarea unei analize a traseelor actuale pentru eficientizarea lor din punct de vedere economic şi, ca alternativă, implementarea transportului public cu bicicletele.

Grija faţă de pietoni nu poate rămâne la nivel declarativ. Amplasarea de treceri de pietoni (corect iluminate), amenajarea de trotuare şi montarea de limitatoare de viteză în cartiere sunt trei dintre căile de urmat. 

Modernizarea trecerii la nivel cu calea ferată, în Urseni, e o măsură care trebuie implementată rapid, atât pentru degajarea circulaţiei, cât şi pentru siguranţa ei.

E sarcina omului modern să dea dovadă că ştie să găsească trasee şi soluţii, într-o lume care lasă impresia că le-a epuizat.

Comuna noastră nu are industrie. Ea a fost gândită ca un imens „dormitor”, iar acest lucru pune o mare presiune pe bugetul local, pentru că nu există forța financiară de a introduce utilitățile. Dezvoltarea zonei industriale nepoluante va determina atragerea de investitori, crescând astfel veniturile la bugetul local. 

Teritoriul comunei Moșnița Nouă ocupă o suprafață totală de 6900 de hectare. 285 hectare sunt ocupate de pădurea Bistra, 1821 hectare sunt de teren intravilan, iar suprafața ocupată de terenul extravilan este de 4794 hectare. Pădurea Bistra este administrată de Regia Publică Locală R.A. Ocolul Silvic Ștejarul și valorifică materialul lemnos pentru foc cu prioritate pentru cetățenii comunei. O resursă semnificativă pentru comună este, pe termen mediu şi lung, valorificarea zonelor cu potențial turistic (pădurea Bistra, lunca Timișului).

Cu consecinţe economice vizibile este, în viziunea Alianţei USR PLUS, încurajarea micilor producători locali prin amenajarea de spații de desfacere şi organizarea de activități cu caracter agricol (târguri, festivaluri). Acestea ar constitui o formă de susținere a fermierilor rămași în comună, dar şi crearea unor condiții decente atât vânzătorilor, cât și cumpărătorilor. (Pentru detalii, vezi cap. Amenajare, planificare teritorială, devoltare urbană)

Pentru că agricultura şi dezvoltarea rurală sunt direcţii importante în evoluţia comunei, Alianţa USR PLUS are ca principale obiective: atragerea tinerilor spre agricultură, creșterea eficienței economice a producătorilor autohtoni și diversificarea ofertei de produse agricole, stimularea unei agriculturi prietenoase cu mediul şi a microagriculturii, amenajarea unei pieţe locale (vezi şi capitolul Amenajare, planificare teritorială şi dezvoltare urbană). 

Pentru atragerea și susținerea tinerilor din localitate, Alianţa USR PLUS are în vedere: 

  1. stimularea iniţiativelor antreprenoriale în mediul rural (posibile programe: Programul Tânăr la Țară într-o Țară ca Afară; Programul Un Plus de Tineri la Țară);
  2. creșterea procentului tinerilor implicați în agricultură, prin menținerea și creșterea actualului sprijin financiar prin PAC (până la 100.000 de euro);
  3. consacrarea legislativă a statutului agricultorului, integrat în comunitatea rurală locală și mediul în care trăiește;
  4. mobilitatea urban-rural: crearea unei infrastructuri (fiscală, rutieră, tehnică) pentru tinerii care vor să locuiască și să lucreze în sate câteva luni pe an;
  5. programe de sprijinire și atragere a tinerilor în vederea instalării în agricultură, prin facilitarea accesului la terenuri agricole și la pregătire profesională.

Creșterea eficienței economice a producătorilor autohtoni și diversificarea ofertei de produse agricole se poate obţine prin:

  1. promovarea consumului de produse locale, în parteneriate public-privat, susținerea economiei solidare (Community-supported agriculture);
  2. măsuri pentru utilizarea corespunzătoare a pajiștilor comunale de către crescătorii de animale din localitățile care le dețin;
  3. descurajarea acaparării terenurilor agricole și stoparea speculei cu terenuri agricole, prin oferirea unor facilități de achiziție şi folosință pentru membrii comunităților locale;
  4. descurajarea și controlul plantelor invazive, buruienilor și gestionarea debarasării de gunoaie și deșeuri din construcție pe terenurile agricole (vezi şi capitolul dedicat Mediului);
  5. stimularea asocierii cu scopul creșterii forței de negociere a fermierilor pe lanțul alimentar, cu accent pe input-uri și output-uri; gruparea în asociații asigură o cantitate mai mare de marfă și diversitatea produselor.

În privinţa necesităţii amenajării şi funcţionării unei pieţe (volante sau permanente), trebuie permis accesul pioritar al producătorilor de pe raza comunei. De asemenea, ne gândim la susținerea dezvoltatorilor locali prin crearea de spații de stocare pentru produsele lor – de exemplu, crearea de depozite frigorifice pentru legume și fructe în interiorul pieței (căpșuni, roșii, zmeură, mere etc.). Stimularea creșterii vânzărilor directe se poate face pe piața locală, în piaţa de nișă, piața volantă și comerțul online (Programul „Un Plus de abundență”).

Atenţia acordată vieţii sănătoase conduce spre o agricultură prietenoasă cu mediul, pentru care există câteva pârghii: utilizarea energiilor alternative pentru irigații (prin valorificarea tehnologiilor inovative) şi utilizarea rațională a resurselor de apă în activitățile agricole. Din acelaşi cadru face parte monitorizarea atentă şi permanentă a pânzei de apă freatică din jurul marilor ferme şi de pe raza comunei. Pe termen lung, un parc cu panouri solare (energia recoltată şi injectată în rețea) va scădea facturile la iluminatul public.

În privinţa microagriculturii, obiectivele noastre se concentrează pe amenajarea de spații pentru grădinărit, puse apoi la dispoziția locuitorilor sub forma închirierii anuale, pentru a fi folosite în scopul creșterii legumelor pentru consum propriu.

S-a tot vorbit, în ultimele decenii, despre existenţa a două (sau mai multe) Românii. Cum pot fi ele puse de acord asupra unor chestiuni vitale? Nu cumva cultura este cea care ar fi trebuit să le unească? Ce înseamnă, de fapt, cultura română? Să se rezume oare la discursuri patriotice, mărturisiri lăcrimoase, cuvântări emoţionale despre întâietăţi, valori perene şi alte asemenea clişee? Nimic din toate acestea. În formele ei vii şi autentice (însă produse ale unui anumit tip de educaţie), cultura acoperă o gamă întreagă de subcategorii: cultură înaltă şi cultură de masă, cultură generală şi cultură de specialitate, cultură politică, socială, civică, cultură a presei. Dar şi o cultură a libertăţii şi responsabilităţii. 

În sensul ei larg, cultura denumeşte un mod de viaţă în întregul său. Într-o accepţiune mai restrânsă, se referă la procesul descoperirii, cunoaşterii şi efortului creativ. Dar România alocă pentru cultură un procent minuscul – între 0,2 şi 0,7% din PIB. Spre comparaţie, Estonia acordă 2%, iar Ungaria 2,1%. Percepţia că statul nu dă suficientă atenţie culturii e corectă, însă subfinanţării i se adaugă dezastruoasa folosire a resurselor.

Pentru că există o disciplină ştiinţifică denumită economia culturii, care arată că aceasta nu doar consumă resurse, ci şi produce pe termen mediu şi lung, Alianţa USR PLUS îşi propune, pe termen lung, să susţină infrastructura culturală în acord cu interesul public şi să iniţieze demersurile pentru accesarea de fonduri prin Ministerul Culturii, cu scopul de a înfiinţa un muzeu sătesc. Acesta ar valorifica filoane esenţiale pentru identitatea locală şi spiritul locului – resurse de memorie orală şi izvoare istorice. Bunăoară, artefactele descoperite în timpul lucrărilor de construcţie imobiliară şi de infrastructură datează din Epoca Bronzului până în Evul Mediu timpuriu. 

Pe termen scurt, prioritare sunt direcţii şi programe care, pe de-o parte, să ofere manifestări culturale autentice şi, pe de altă parte, să crească accesul la cultură, prin educarea gustului artistic şi prin „coborârea în stradă” a actelor culturale. Pentru toate acestea, avem în vedere: 

  1. valorificarea patrimoniului cultural multietnic care, în cazul comunei Moşniţa Nouă, se întemeiază pe moştenirea specifică Europei Centrale; 
  2. sprijinirea tradiţiei locale (de ex. ruga satului), cu distribuirea echilibrată a resurselor, pe criterii clare şi într-un proces transparent care să ţină cont de autenticitatea şi de valoarea actului cultural; 
  3. stimularea creşterii accesului la cultură, prin proiecte care să dezvolte gustul pentru formele artistice; 
  4. iniţierea de programe şi parteneriate cu instituţii, organizaţii non-guvernamentale şi studenţi voluntari, care să încurajeze participarea la cultura vie (artistică, civică, socială şi ecologică), să însufleţească spaţiul (prin acte culturale în perimetre neconvenţionale, cum sunt parcurile sau străzile) şi să consolideze comunitatea.

Cultura instituţionalizată este completată de o cultură care se construieşte sub ochii noştri – neformalizată. Acest tip de cultură a luat mare amploare în ultimii ani, prin teatru independent, literatură, arte vizuale, dans, muzică, performance. E o cultură alternativă, inovatoare, experimentală, care poate fi direcţionată (prin contacte, colaborări, proiecte comune)  şi spre spaţiul primitor al Moşniţei.

Alianţa USR PLUS acordă atenţie sporită consolidării secţiilor existente la Clubul Sportiv Comunal Moşniţa Nouă şi deschiderii unor noi secţii sportive. Totodată, vom continua organizarea de competiții sportive și vom pregăti participarea secțiilor la competiții interne și internaționale. Avem în vedere iniţierea unor dezbateri publice cu tinerii din comunitate pentru identificarea necesităţilor şi soluţiilor privind activităţile sportive care se pot desfăşura pe raza comunei şi atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea unor astfel de zone. În viziunea noastră, o comunitate închegată, educată şi relaxată are nevoie de amenajarea de locuri de joacă pentru copii (în colaborare cu investitorii locali), dar şi de organizarea periodică de cursuri de prim ajutor (de care să beneficieze cetăţenii comunei).