Primăria Timișoara încalcă legea: are nevoie de PUZ pentru Complexul Sportiv din zona Lipovei

Primăria Timișoara încalcă legea: are nevoie de PUZ pentru Complexul Sportiv din zona Lipovei

Primăria Timișoara a început în vara anului trecut proiectarea pentru complexul sportiv din zona Lipovei. USR Timișoara susținea, la acea vreme, că e necesar ca Municipalitatea să respecte toate etapele legale ce trebuie parcurse în astfel de situații: elaborarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ-ului) și organizarea unui concurs de soluții arhitecturale.

În cadrul dezbaterii publice din 6 iunie 2018, ce avea ca subiect exact proiectarea complexului sportiv din zona Lipovei, reprezentanții USR Timișoara și reprezentanții autorităților locale au avut un schimb de opinii pe tema necesității elaborării PUZ-ului. Ce susțineam noi:

  1. În prezent terenul pe care se dorește edificarea complexului sportiv este reglementat de Planul Urbanistic Zonal (PUZ) ION IONESCU DE LA BRAD aprobat prin HCL 186/29.07.2003 având astfel destinația rezidențială și dotări de cartier și nu de Planul Urbanistic General (PUG) așa cum este specificat, în mod eronat, în studiul de fezabilitate.
  2. În aceste condiții este necesară și obligatorie elaborarea unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ), singurul instrument legal, pentru schimbarea destinației unui teren. O componentă esențială în elaborarea PUZ-ului este informarea populației care își poate exprima astfel opțiunile în mod democratic.

„În ciuda acestor argumente obiective prezentate mai sus, autoritățile locale au insistat că terenul este reglementat de PUG, având destinația de zona de agrement și sport iar elaborarea unui PUZ nu este necesară. Iată însă că ne-au înșelat. Au mințit.”, a declarat vicepreședintele USR Timișoara, Alexandru Cadar.

Am urmărit în continuare tema și am observat că aceleași autorități locale au eliberat Certificatul de Urbanism nr. 3995 / 04.10.2018, pentru o funcțiune identică și anume construirea unui complex sportiv pentru agrement pe terenul lipit de terenul prevăzut pentru obiectivul de investiții mai sus menționat. La regimul tehnic, Certificatul de Urbanism nr. 3995 / 04.10.2018 prevede următoarele:

  1. Conform PUZ aprobat HCL 186/2003 (…)subzona rezidentiala mixtă (…) si dotari de cartier (…) Propunerea facuta ”CONSTRUIRE COMPLEX SPORTIV PENTRU AGREMENT IN REGIM DE INALTIME MAXIM S+P+2E” nu se încadreaza în prevederile PUZ aprobat prin HCL 186/2003 in ceea ce priveste functiunea propusa.
  2. Autorizarea constructiilor se va face in baza unui PUZ aprobat prin HCL

Așadar, pentru acest Certificat de Urbanism, autoritățile locale fac trimitere la exact argumentele prezentate de noi cu privire la lipsa PUZ-ului pentru obiectul de investiții mai sus menționat. Cu alte cuvinte, pe terenuri cu reglementare identică din aceeași unitate teritorială de referință, pentru aceeași funcțiune, pentru un obiectiv de investiții al Primăriei NU se aplica legea și NU este nevoie de PUZ, dar pentru un obiectiv de investiții cu capital privat aceleași autorități aplică legea în mod corect și cer explicit acest lucru.

USR Timișoara a trimis în octombrie o adresă către Primărie, prin care a solicitat corectarea erorilor, dar domnul primar Robu a ales să o ignore și să nu ne răspundă.

„O situație anormală, care ridică mari semne de întrebare cu privire la modul discreționar în care administrația pe care domnul Robu o conduce înțelege să aplice legea, în acest caz Legea nr. 350 / 2001.

Complexul sportiv din Calea Lipovei este cu siguranță așteptat de mulți timișoreni, iar oportunitatea acestui proiect este indiscutabilă. În același timp, trebuie avut în vedere și respectarea prevederilor legale. În acest caz, elaborarea unui PUZ este obligatorie, așa cum de altfel autoritățile locale au confirmat în urma emiterii certificatului de urbanism mai sus menționat. Domnule Robu, principiul aplicării legii în mod corect nu este negociabil. Minciuna are întotdeauna picioare scurte !”, a mai adăugat Alexandru Cadar.

USR propune pentru bugetul din 2019: Modernizarea Pieței Badea Cârțan

USR propune pentru bugetul din 2019: Modernizarea Pieței Badea Cârțan

Sursa foto: Stefan Hanke, MarktHalle – Regensburg

INFORMAȚII GENERALE DESPRE PROPUNEREA DE PROIECT

  1. Titlul propunerii:
    Piața Badea Cârțan – o nouă viziune*
  2. Domeniul de aplicabilitate:
    Regenerare urbană, Mobilitate
  3. Durata estimată de implementare a propunerii:
    24 luni
  4. Valoarea estimată a investiției:
    depinde de numărul de etaje și al locurilor de parcare oferite; un proiect similar din Regensburg, Germania (aflat în imaginea de mai sus), în care s-au construit pe structura metalica 720 de locuri de parcare, a costat 4,7 milioane €

DESCRIEREA PROPUNERII

1. Formularea propunerii de proiect, scop/obiectiv general și obiective specifice ale propunerii de proiect:

SCOP: Transformarea pieței Badea Cârțan într-un ansamblu de spații comerciale cu multiple funcțiuni adresabile nevoilor unui comerț modern, exigențelor unei dezvoltări urbane moderne și sustenabile, cu facilități sporite de staționare pentru clienți.

OBIECTIVE:

  • Dezvoltarea programului de soluții arhitecturale privind zona piața Badea Cârțan;
  • Implementarea soluției arhitecturale care întrunește cele mai bune condiții privind dezvoltarea durabilă a zonei; transformarea pieței Badea Cârțan într-un spațiu modern, în care să fie integrate atât o zonă de desfacere a produselor agro-alimentare, cât și o parcare supra-etajată.

2. Contextul și justificarea inițierii proiectului:

  • Capacitate insuficientă pentru asigurarea în condiții optime a spațiilor pentru comercianți (comercianți instalați pe trotuare, tarabe situate în afara perimetrului pieței);
  • Condiții improprii pentru desfacearea și comercializarea mărfurilor;
  • Dificultăți de trafic în zona pieței cauzate de lipsa locurilor de parcare (benzile de trafic auto sunt parțial ocupate de autovehicule staționate/parcate aparținând clienților pieței, linia de tramvai în comun cu carosabilul produce ambuteiaje la orele de vârf);
  • Aspect urbanistic cu impact negativ asupra vizitatorilor, turiștilor, etc.

3. Beneficiile obținute prin implementarea propunerii de proiect:

  • Dezvoltarea infrastructurii orașului – construcție modernă, multifuncțională, cu facilități de comerț pentru producătorii agricoli, pentru alte tipuri de comerț, dar și facilități de parcare;
  • Conditii modene atât pentru comerțul cu produse alimentare, cât și pentru clienți;
  • Atragerea micilor producatori si a asociatiilor familiale pentru vanzarea produselor alimentare prin punerea la dispoziție a unor facilități adecvate comerțului civilizat;
  • Prioritizarea transportului in comun;
  • Fluidizarea traficului auto;
  • Soluție urbanistică care ține cont de dezvoltarea durabilă a zonei;
  • Posibilitate de dezvoltare a soluțiilor de creștere a accesibilității pentru persoane cu dizabilități.

4. Acțiunile necesare estimate pentru implementarea propunerii de proiect:

  1. Inițierea și susținerea unui concurs de soluții de arhitectură;
  2. Implementarea soluției câștigătoate: studiu de fezabilitate, proiect de arhitectură și proiect tehnic;
  3. Contractarea unui constructor și realizarea ansamblului architectural câștigător.

* ideea ar putea fi implementată și pentru alte piețe din oraș: Piața Nouă, sau Piețele din cartierele Soarelui și Girocului


Propunerile USR pentru bugetul Timișoarei din 2019:


Toate propunerile USR pentru bugetul Timișoarei din 2018 sunt aici.

USR propune pentru bugetul din 2019: Tomograf pentru arbori

USR propune pentru bugetul din 2019: Tomograf pentru arbori

INFORMAȚII GENERALE DESPRE PROPUNEREA DE PROIECT

  1. Titlul propunerii:
    Echipamente de diagnoză pentru arborii urbani
  2. Domeniul de aplicabilitate:
    Spații verzi , Locuri de joacă
  3. Durata estimată de implementare a propunerii:
    3 luni
  4. Valoarea estimată a investiției:
    Tomograf Arborsonic 3D cu 12 canale 30.550 lei
    Șubler Digital ArborSonic– 1600 mm 7.520 lei
    Detector de rădăcină (extensie a Arborsonic 3D) 3.055 lei
    Tester pentru smulgere 12.643 lei
    Elastometru cu 2 senzori (extensie la Tester pentru smulgere) 7.144 lei
    Dispozitiv de tragere pentru diam< 1 m inclusiv cabluri (extensie la Tester pentru smulgere) 2.303 lei
    Dispozitiv de tragere pentru diam> 1 m inclusiv cabluri (extensie la Tester pentru smulgere) 3.055 lei
    Training pentru folosirea dispozitivelor și interpretarea datelor: gratuit (în zona a 1000 km)
    TOTAL echipare de bază 53.768 lei
    TOTAL echipare, inclusiv extensii 66.270 lei

DESCRIEREA PROPUNERII

1. Formularea propunerii de proiect, scop/obiectiv general și obiective specifice ale propunerii de proiect:

SCOP: Creșterea calității factorilor de mediu în Timișoara prin îmbunătățirea măsurilor de gestionare a arborilor urbani;

OBIECTIV GENERAL:

Îmbunătățirea măsurilor de gestionare a vegetației arboricole urbane prin folosirea de echipamente și software-uri specializate în diagnoza și evaluarea riscurilor arborilor și pregătirea personalului de specialitate din Direcția de Mediu a Primăriei Municipiului Timișoara;

OBIECTIVE SPECIFICE:

  • Achiziționarea echipamentelor necesare: tomograf 3D ArborSonic- 1 buc., șubler Digital ArborSonic- 1 buc., detector de rădăcină- 1 buc., tester pentru smulgere cu echipare completă (inclusiv extensii)- 1 buc.;
  • Pregătirea a minimum 4 angajați (minimum 2 ingineri specializați în gestionarea vegetației din spațiul urban) din cadrul Direcției de Mediu a PMT pentru folosirea echipamentelor și a software-ului aferent și pentru interpretarea datelor;

2. Contextul și justificarea inițierii proiectului:

În prezent există o mare diferență între datele aferente vegetației urbane din Timișoara deținute de administrația publică în bazele de date precum Cadastrul verde și Registrul local al spațiilor verzi (înregistrate în perioada 1999- 2004), folosite în gestionarea fondului arboricol și indicatorii cantitativi și calitativi reali, la zi, ai acesteia;

Metodele actuale de evaluare ale vegetației arboricole aplicate de specialiștii Direcției de Mediu din cadrul PMT sau de către experții/ specialiștii externi contractați de PMT pentru aceste servicii sunt depășite, având un nivel de precizie scăzut;

Cea mai utilizată metodă actuală, analiza vizuală a exemplarelor de arbori urbani este subiectivă și de cele mai multe ori conduce la o evaluare greșită a riscului pe care arborii îl reprezintă (tree risk assessment). Implicit măsurile aplicate pentru gestionare arborilor sunt incorecte, uneori radicale, pierzându-se astfel o importantă parte a fondului arboricol urban matur.

Măsurile incorecte de gestionare aplicate vegetației arboricole urbane are un impact considerabil asupra scăderii calității factorilor de mediu prin pierderea arborilor datorită factorilor antropici (extrageri nejustificate, tăieri incorecte în coroană) sau naturali (ruperi, smulgeri ale arborilor în caz de condiții meteo extreme);

Vegetația arboricolă este un important furnizor de servicii ecosistemice ceea ce influențează direct sănătatea și bunăstarea locuitorilor urbei, astfel: scăderea fondului vegetal arboricol matur la nivelul Timișoarei influențează printre altele climatul local, creșterea gradului de poluare, arborii având un rol esential în absorpția noxelor, creșterea stresului urban, vegetația având un rol psihorelaxant, creșterea riscurilor pentru sănătatea locuitorilor și scăderea atractivității generale a orașului;

La ora actuală nu există un plan de monitorizare/gestionare a arborilor cu valoare cultural-istorică excepțională (ex. stejarii din Piața Libertății; stejarii din Parcul Copiilor, stejarii din Parcul Coronini, exemplarele de platan din perioada Habsburgilor), aceste exemplare având nevoie de o monitorizare permanentă și de măsuri specifice de conservare/ gestionare/, pierderea acestora având un impact deosebit asupra patrimoniului cultural (inclusiv horticol) orașului;


3. Beneficiile obținute prin implementarea propunerii de proiect:

BENEFICII DIRECTE:

  • Creșterea gradului de pregătire a personalului Direcției de Mediu din cadrul PMT în vederea folosirii echipamentelor și software-urilor specifice (4 persoane, min. 2 ingineri specializați în gestionarea vegetației din spațiul urban);
  • Îmbunătățirea metodelor de evaluare a calității arborilor urbani din Timișoara;
  • Folosirea unor date reale pentru evaluarea stării arborilor urbani și în evaluarea riscului pe care aceștia îl reprezintă;
  • Îmbunătățirea planurilor de getionare ale vegetației arboricole urbane;
  • Scăderea pierderilor de fond vegetal arboricol matur pe teritoriul administrativ al Timișoarei;
  • Îmbunătățirea calității factorilor de mediu din Timișoara;

4. Acțiunile necesare estimate pentru implementarea propunerii de proiect:

  • Achiziționarea echipamentelor pentru diagnoza arborilor urbani;
  • Parcurgerea modulelor de training pentru personalul desemnat din Direcția de Mediu a PMT;
  • Realizarea unui plan de gestiune, prioritizarea realizării diagnozelor/ monitorizării fondului vegetal matur și cu valoare cultural-istorică excepțională;

Propunerile USR pentru bugetul Timișoarei din 2019:


Toate propunerile USR pentru bugetul Timișoarei din 2018 sunt aici.

Nicu Falcoi: Eșecul PSD în domeniul apărării – Bilanț 2018

Nicu Falcoi: Eșecul PSD în domeniul apărării – Bilanț 2018

La final de an doresc să vă prezint un bilanț al guvernului PSD- ALDE în domeniul apărării. Poate că acesta este mai puțin obișnuit, dar reflectă pe deplin stilul catastrofic de guvernare impus de Liviu Dragnea: adică o guvernare populistă, incompetentă și total opusă intereselor naționale.

În apărare, domeniu poate mai tehnic și multă vreme considerat apolitic, PSD a transformat actul guvernării din politici pentru apărare în politici electorale. Sub conducerea ministrului Fifor, MApN a devenit o instituție victimă a politizării, iar capitalul său de imagine pozitivă a fost grav subminat de un an de decizii și declarații.

Am sintetizat parcursul de aproape un an al fostului ministru Mihai Fifor în câte o „pastilă amară” pe lună aplicată de PSD Armatei noastre. De fapt, concluzia este că în 2018 Armata a fost folosită lunar în strategia de comunicare PSD, iar lipsa de consistență a ministrului Fifor o veți vedea în rândurile de mai jos.

Episodul 1: Afacerea Piranha

Mihai Fifor, ianuarie 2018:

Din informațiile făcute publice de către reprezentanții părții române care au negociat achiziția acestor transportoare, rezultă că acestea nu vor fi amfibii (vor fi dotate pentru operațiuni la sol, nu și în apă).

Decizia guvernului PSD-ALDE a fost criticată de USR și este considerată o eroare din punct de vedere strategic, dat fiind faptul că relieful României are multe cursuri de apă și diferite zone de relief. Transportoarele blindate fără flotabilitate sunt folosite și de alte țări din NATO, dar acestea dețin unități de poduri mobile care asigură suportul acestora. România, însă, nu deține astfel de unități de poduri mobile.

Episodul 2: Centrul național de psihologie operațională

Mihai Fifor, ministrul Apărării, în 24 ianuarie 2018:

Un centru naţional de psihologie operaţională, pe care îl avem în lucru şi pe care ne dorim să îl implementăm de anul acesta, împreună, repet, cu partenerii canadieni, din armata Canadei. Personal am discutat cu ministrul apărării canadian şi ne acordă tot sprijinul pentru dezvoltarea unui astfel de proiect.

În noiembrie 2018, ministrul Mihai Fifor a inaugurat centrul în fostul sediu al Liceului militar de la Mănăstirea Dealu, o locație veche, improprie, inadecvată pentru un centru de recuperare cu standarde de nivel NATO.

Episodul 3: Programul pentru submarine

Mihai Fifor, 2 februarie 2018:

Aș vrea să mai fac o precizare, cea referitoare la programul submarin. S-a speculat foarte mult despre faptul că aș fi afirmat că Forțele Navale Române se vor dota cu un submarin și desigur foarte multă lume s-a întrebat ce Dumnezeu vrei să faci cu un submarin. Cred că am fost greșit înțeles. Este vorba de trei submarine cu care Forțele Navale Române intenționează să se doteze pe termen mediu și lung.

Aceasta este una dintre cele mai controversate inițiative PSD. Guvernul PSD nu a fost în stare să modernizeze fregatele second-hand existente în dotarea Marinei militare. Simpla menționare de către fostul ministru Fifor a faptului că programul pentru submarine este unul pe termen mediu și lung nu îl scutește de ridicol și politicianism. România nu poate fi credibilă în angajamentele privind capabilitățile militare, dacă PSD încearcă să acopere golurile existente cu promisiuni bombastice.

Episodul 4: Institutul Cantacuzino

De anul viitor, Institutul Cantacuzino trebuie să devină operațional, pentru asta urmând să fie angajați 200 de medici, spune ministrul Apărării, Mihai Fifor. (…) Pe lângă cei 400 de medici pe care Ministerul Apărării vrea să-i încadreze în armată, se vor angaja anul acesta 200 de medici la Cantacuzino. Se fac angajări, sunt 200 și ceva de posturi, separate față de cele din armată. – Mihai Fifor, 2 martie 2018

După ce în martie 2018, ministrul Mihai Fifor declara că Institutul Cantacuzino are nevoie de 400 de medici, în 9 octombrie 2018 acesta declară pentru Mediafax alte cifre și oferă informații care debusolează. Ministrul vrea să facă 500 de angajări, dar în realitate, până la sfârșitul anului 2018, vor fi angajați doar 19 cercetători.

În contextul în care multe spitale nu pot ocupa de ani de zile posturile de medici, este improbabil că va fi realizat angajamentul fostului ministru PSD, Mihai Fifor, ca Institutul Cantacuzino să fie operațional în 2019 și să se facă angajări de medici specialiști și cercetători în câteva luni.

Episodul 5: Criza resurselor umane

Încercăm, într-un termen relativ scurt, să putem încadra aceste funcții, astfel încât să acoperim un gol destul de mare lăsat de plecarea, anul trecut, a aproximativ 8.000 de oameni din Armată.(…) Vom vedea exact, pe fiecare unitate, ce distribuție și ce priorități sunt. Nu vă așteptați ca din cele 6.400 de posturi să acoperim toată nevoia de încadrare a Armatei Române, nu vom face acest lucru dintr-o dată. Este un efort și sperăm ca în fiecare an să putem să mărim numărul angajărilor. – Mihai Fifor, 2 martie 2018

În ciuda anunțului cu cifre impresionante de posturi scoase la concurs, în realitate Guvernul PSD-ALDE a înregistrat un eșec al acestui obiectiv. Ministrul Mihai Fifor nu a reușit să implementeze o strategie care să atingă obiectivul de 6400 de posturi. Lipsa cronică de personal grevează de ani de zile activitatea MApN, în ciuda promisiunilor PSD de a oferi cât mai multe posturi. PSD nu a reușit nici să aibă o strategie și nici nu a reușit să sporească atractivitatea față de cariera militară.

Episodul 6: Eșecul programului pentru rezerviștii voluntari

Și anul acesta derulăm programul pentru rezerviștii voluntari. Trebuie să recunosc că anul trecut nu am obținut cel mai mare success sau nu succesul la care noi ne-am așteptat pentru acest proiect, dar continuăm și am încercat să îmbunătățim condițiile prin care să putem atrage rezerviștii voluntari către Armata Română. În momentul de față suntem în analiză cu alte măsuri care să atragă spre Armata Română corpul rezerviștilor. Ne preocupă atragerea nu doar a rezerviștilor, ci și a tinerilor, pentru care am deschis larg porțile colegiilor militare. – Mihai Fifor, 21 aprilie 2018

Programul destinat rezerviștilor este unul dintre cele mai mari eșecuri ale PSD din perioada 2017-2018. În 2017, din cauza slabei pregătiri a programului, MApN nu a reușit să atragă un număr relevant de rezerviști. În 2018, ministrul Fifor a recunoscut acest eșec și a încercat să sporească rândurile acestei categorii de personal foarte important pentru capacitatea de apărare a țării. Guvernul a planificat 3.800 de posturi pentru rezerviști voluntari pentru 2018, dar încă de la jumătatea anului se știa că nici măcar jumătate dintre acestea nu vor fi ocupate. În octombrie 2018 bilanțul a fost de 450 de locuri ocupate din cele 3800 anunțate.

Episodul 7: Nebuloasele programului pentru elicopterele multirol

Compania Airbus a amenințat cu retragerea din România. Purtătorul de cuvânt al companiei franceze a spus că discuțiile nu s-au materializat:

Angajamentele ferme ale guvernului român de a cumpăra elicoptere noi de la Airbus nu s-au materializat. Airbus Helicopters își menține angajamentul față de parteneriatul său de 40 de ani cu România, dar trebuie să studieze toate opțiunile privind raționamentul economic al prezenței industriale în această țară. – 30 mai 2018

Oficialul francez a precizat că o comandă de minimum 16 elicoptere militare multirol este esențială pentru a nu fi închisă linia de asamblare de la Ghimbav.

Controversata relație dintre Airbus și MApN nu are încă o soluție de rezolvare. Condiția pusă de partea franceză, aceea ca MApN să facă o comandă de minim 16 elicoptere pentru ca fabrica să fie instalată, nu s-a materializat. În baza unor angajamente ale guvernului, Airbus a decis să inaugureze în septembrie fabrica de la Brașov, chiar dacă această comandă așteptată din partea Guvernului încă nu a fost materializată.

Serge Durand, directorul general al Airbus Helicopters Industries, 13 septembrie 2018:

Primul H215, produs 100% în România, ar putea ieși de pe linia finală de asamblare din Brașov în 2018, cu condiția de a avea o primă comandă semnificativă. Producția va crește permanent, pentru a ajunge la 15 elicoptere pe an până în 2020.

Întârzierea unei decizii din partea guvernului PSD-ALDE privind programul pentru elicoptere reprezintă un exemplu de lipsă de strategie în planificarea de capacități interne de producție și ilustrează interesul scăzut al PSD de a contribui la atragerea de investiții străine.

Episodul 8: Programul avioane de luptă multirol

Ministrul Apărării Naționale, Mihai Fifor, 13 iulie 2018:

MApN intenționează să achiziționeze încă cinci avioane F16 din Portugalia pentru a completa escadrila de 12 aparate de acest tip aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române și va promova o lege în Parlament pentru a putea continua acest program.

Este încă foarte neclar care este calendarul acestei achiziții de cinci avioane. Se poate remarca faptul că, inițial, la jumătatea anului 2018, ministrul M. Fifor era optimist privind această achiziție, chiar încerca să urgenteze achiziția și asta din motivul simplu că escadrila nu poate fi declarată operațională dacă nu este completă. La final de an putem constata că nu există progres în acest sens, iar operaționalizarea primei escadrile de F-16 românești va mai dura.

Episodul 9: Mihai Fifor și gafa „rachetelor balistice” de la baza americană de la Deveselu

Întrebările retorice ale lui Mihai Fifor, 31 iulie 2018:

Cum ar putea fi vreodată președintele Putin încântat de faptul că în România avem baza militară de la Deveselu, cu rachetele balistice? Cum ar putea vreodată președintele Putin să fie încântat că avem baza de la Mihail Kogălniceanu, populată cu militari americani și noi insistăm în continuare față de SUA în parteneriatul strategic să asigurăm permanența militarilor americani pe teritoriul românesc? Cum ar putea Federația Rusă să fie încântată că România își dezvoltă capabilitățile navale?

Gafa din declarația ministrului Apărarii Mihai Fifor a declanșat un val de reacții, inclusiv în presa rusă, care a salutat-o ca fiind o confirmare a temelor de propagandă rusești anti-NATO și anti-europene. Declarația lui Fifor a fost ulterior corectată, dar a lăsat o mare umbră de îndoială privind capacitatea de comunicare a PSD pe teme sensibile legate de Parteneriatul strategic cu SUA și de imagine a României în cadrul NATO.

Episodul 10: Incertitudini privind achiziția corvetelor multifuncționale

Mihai Fifor, 15 august 2018:

Anul 2018, anul Centenar, va fi unul de referință pentru Marina Militară Română. Suntem în plin proces de selecție a câștigătorului programului de achiziție pentru corvetele multifuncționale, program care va asigura nu doar o capabilitate de apărare la Marea Neagră, dar – prin offsetul afferent – va asigura modernizarea celor două fregate tip T22 – Regele Ferdinand și Regina Maria.

Dacă la mijlocul verii ministrul M. Fifor era optimist privind derularea licitației pentru corvete, la final de an, după demisia sa, situația a devenit îngrijorătoare. Noul ministru, Beniamin Leș, a anunțat că fostul ministru Fifor a decis ca, în plin proces de derulare a licitației, să solicite un audit, fapt care a prelungit procedura care era planificată să se termine în octombrie. Această prelungire a generat destule speculații, atât în plan politic, cât și în presă, punând sub semnul întrebării deciziile ministrului M. Fifor.

Episodul 11: Demisia lui Mihai Fifor

19 noiembrie 2018 – Ministrul Mihai Fifor își dă demisia pe fondul conflictului dintre Liviu Dragnea și un grup de opozanți din PSD.

Încheierea bruscă a mandatului de ministru a fost pentru Mihai Fifor mai mult o mișcare politică și nu una generată de actul guvernării. La final, atitudinea lui Mihai Fifor de a nu face un bilanț al activității MApN în timpul mandatului său și de a nu comunica motivul exact al demisiei a alimentat destule speculații care lasă o umbră nu numai asupra politicii PSD față de sistemul național de apărare, ci și față de militari, în general.

Șansa de a avea un acord politic pentru un plan pe 10 ani, cu alocarea unui buget de 2 % pentru apărare, a fost irosită de Guvernul PSD-ALDE în inițiative politicianiste și programe fără strategii, la care s-au adăugat numeroasele eșecuri care vor costa mult capacitatea de apărare la nivel național.

Nicu Fălcoi: Armata, militarii și problemele cu care se confruntă la sfârșit de 2018

Nicu Fălcoi: Armata, militarii și problemele cu care se confruntă la sfârșit de 2018

E puțin mai lung, dar nu se poate altfel.

Voi încerca să comentez, puțin, ultimele informații ce ne parvin dinspre Ministerul Apărării Naționale.

Despre ultimii miniștri ai apărarii, Mihai Fifor și Gabriel-Beniamin Leș

În primul rând, schimbarea ministrului Fifor cu Leș.

N-am fost niciodată un fan al domnului Fifor în calitate de ministru al Apărării. Dumnealui e antropolog de meserie și asta s-a văzut, cu vârf și îndesat, de-a lungul întregului său mandat la conducerea ministerului.

Cu toate acestea, schimbarea lui cu domnul Leș, care ne-a dovedit cu prisosință cât de nepotrivit este pentru acest minister (și nu numai!, aș zice eu), este una dintre cele mai proaste mișcări de la ultima remaniere.

Vorba unui coleg de partid al celor doi: ”Măcar la ăsta stăteau hainele bine pe el!”.

Nici unul, nici celălalt, nu aveau nici un fel de viziune asupra a ceea ce înseamnă armata României și ce ar trebui să devină ea. Ei au avut doar o listă de cumpărături, listă pe care, din păcate pentru România și armata ei, au făcut-o persoane care nu au gândit dincolo de aceste cumpărături.

Faptul că în 28 decembrie este convocată o ședință CSAT în vederea numirii unui nou Șef al Statului Major al Apărării este ceva perfect normal și chiar de dorit. Nu vreau să comentez acum performanțele generalului Ciucă la conducerea Armatei Române, dar schimbarea lui la terminarea mandatului de patru ani, în locul unei prelungiri a acestuia, este ceva cât se poate de normal și, după părerea mea, în respectul armatei române. Orice prelungire a mandatului unui general pe această funcție trebuie acceptată doar în situații excepționale. Și acum nu este cazul.

În acest moment, conform reglementărilor în vigoare, sunt doar șase generali care pot ocupa această funcție: Tonea, Scarlat, Anastasof, Mîrșu, Pană și Uifăleanu. Ei sunt singurii care îndeplinesc condițiile legale pentru a fi numiți pe funcție.

Este o mică problemă cu Tone și Mîrșu, primul născut în 1961 și celălalt în 1962, care nu ar putea duce la capăt un mandat întreg de patru ani.

Cu toate acestea, oricare dintre ei poate fi numit pe funcție, iar dacă s-ar respecta și cutuma rotației, Mîrșu ar fi cel mai îndreptățit, întrucât, la rând, este Marina.

Cine cred eu că ar fi cel mai potrivit, nu voi spune pentru că aș fi acuzat cu siguranță de subiectivism.

Cert este că decizia ar trebui luată după o discuție foarte serioasă care ar fi trebuit purtată între ministru, președinte și câte un reprezentant al tuturor partidelor parlamentare, discuție care să se încheie cu un acord unanim. Asta ar face ca nimeni din spectrul politic să nu potă acuza decizia de influențe politice nepotrivite.

Da, știu, nu s-a mai făcut, dar eu așa aș face dacă aș fi ministru.

Este o decizie care ne privește pe toți actorii politici. Și toți ar trebui să avem un cuvânt de spus.

Sper, totuși, că ministrul s-a consultat cel puțin cu președintele, înainte de a veni cu o propunere, și că nu vom avea cine știe ce surpriză la CSAT-ul din 28 decembrie.

Trecând peste aceasta, un fost coleg din aviație mi-a semnalat că ministrul a afirmat, la o emisiune la A3, cum că pensiile militare au crescut.

Despre pensiile militare

Este o minciună sfruntată, spusă doar ca să antagonizeze populația civilă cu pensionarii militari. Pensiile militare nu numai că nu au crescut, dar sunt si înghețate la o indexare doar cu rata inflației, lucru care, anul trecut, nu s-a întâmplat.

Știu că mulți dintre voi credeți că pensiile militarilor sunt uriașe și le și plasați în rândul pensiilor speciale. Însă în toată lumea civilizată, militarii sunt tratați diferit de societatea în care trăiesc. Asta pentru că viața lor este diferită de a oamenilor normali, iar vârsta până la care pot să-și facă meseria este mult mai mică decât a altora.

Cum credeți că ar putea face față unei lupte aeriene un pilot care are 62 de ani? Sau cât credeți că ar fi de performant un infanterist de 60 de ani atunci când trebuie să facă un marș de 30 Km cu 30 kg în spate?

Nu, nu sunt uriașe. Acelea fluturate de Olguța pe la televiziunile aservite sunt pensiile unor magistrați militari, magistrați care beneficiază de aceleași drepturi ca și cei civili. Pensia medie militară este undeva la 3000 RON. Știu că este mai mare ca pensia medie generală, dar trebuie să țineți cont și de condițiile în care și-au desfășurat activitatea acești oameni care n-au avut cel puțin jumătate din toate drepturile pe care orice alt cetățean le are.

Din păcate, ca în multe alte domenii, media aceasta este dată de pensiile unor plimbători de hârtii care au știut să-și dea tot felul de sporuri, care mai de care mai mari și mai stupide, și care au reușit să facă astfel încât un pilot de supersonice sau un scafandru să aibă pensia mai mică decât unul al cărui risc maxim a fost să nu se înțepe în pix.

Toate acestea nu se puteau întâmpla fără binecuvântarea PSD .

Eu sunt adeptul calculării pensiei în funcție de veniturile pe care le-ai avut de-a lungul întregii activități și nu doar pe niște luni în care mulți și-au dat și jumătate din venit doar pentru a fi numiți sau împuterniciți pe anumite funcții bine plătite și pentru a lua anumite sporuri care, practic, le-au dublat pensia.

Tot ce vă pot promite este că, dacă voi putea decide vreodată, lucrurile acestea se vor schimba.

Nu mai vorbesc de art. 37 din OUG dată ieri, care îngheață, în 2019, orice creșteri de venituri pentru toți cei în uniformă militară.

Lucrurile sunt departe de ce ar trebui să fie pentru toți oamenii normali din această țară.

Am vorbit acum doar despre militari pentru că despre ei era postarea.

Nu înseamnă însă că nu sunt extrem de preocupat de fiecare cetățean al acestei țări, cetățean care ar trebui să fie respectat pentru munca pe care o depune.

Atunci când va veni la guvernare, USR va desființa toate pensiile speciale, începând cu cele ale parlamentarilor.

Timișoara e îngropată în nămeți de incompetență. City-manager-ul Kristof trebuie să plece!

Timișoara e îngropată în nămeți de incompetență. City-manager-ul Kristof trebuie să plece!

Ne aflăm la o săptămână de la sfârșitul codului portocaliu de ninsoare, iar în mare parte a orașului circulația este aproape imposibilă în condiții de siguranță. Trotuare înghețate, mormane de zăpadă peste tot, copaci rupți și abandonați, piețele centrale acoperite de gheață și zăpadă, sute de străzi și multe cartiere în care nu s-a intervenit absolut deloc.

Orașul nu oferă condiții de siguranță pentru locuitorii săi și toate astea dintr-un motiv foarte simplu: administrația Robu nu este capabilă să-și îndeplinească nici măcar sarcinile de bază. De-a lungul anului 2018, primăria fie nu a vrut, fie nu a fost capabilă să organizeze o licitație în timp util pentru deszăpezirea orașului.

Acest serviciu nu este primul serviciu elementar pe care actuala administrație eșuează să îl ofere. Zăpada ce a căzut peste tot acoperă gunoaiele de pe străzile Timișoarei pentru că, să nu uităm, pe lângă că nu au fost capabili să asigure deszăpezirea, nu au fost capabili să asigure nici contract de salubrizare.

Contractele vechi pentru deszăpezire au expirat în aprilie, iar proiectul de aprobare a caietului de sarcini pentru o nouă licitație a fost aprobat abia în septembrie. Nici iarna trecută deszăpezirea nu a funcționat cum ar fi trebuit, tocmai de aceea, în primăvară, într-un exces de zel atât de des întâlnit, primarul Robu făcea promisiuni fanteziste. Ne prevestea că în această iarnă vom urmări pe telefon utilajele de deszăpezire în acțiune, că toate cele peste 1200 de străzi vor fi curățate, că timișorenii vor putea monitoriza prin GPS, minut cu minut, traseul mașinilor de intervenție.

Contractul pentru deszăpezirea de urgență a fost atribuit direct și fără licitație către SDM, o soluție evident insuficientă. A fost clar din prima clipă că SDM nu poate face față, dar asta nu a contat pentru domnul Robu. Ce spune domnia sa nu are legătură cu realitatea și cu ceea ce se întâmplă în Timișoara. Dumnealui și-a construit o realitate paralelă, alimentată de subordonații săi și angajații noștri. Unul dintre ei este city-manager-ul Robert Kristof, feblețea domnului Robu.

Administrator public cu zero experiență, responsabil atât de salubrizare, cât și de serviciile de curățat zăpada, domnul Kristof a eșuat lamentabil, demonstrând fără echivoc că poziția îl depășește în totalitate. Singura sa reușita în acest an a fost să își convingă șeful să îi mărească salariul la 17.000 lei. Bani pentru care noi, timișorenii, nu primim mai nimic la schimb.

Oare de ce îl plătim pe domnul Kristof cu atâția bani dacă nu este capabil să se ocupe de lucrurile ce îi cad în sarcină? Răspunsul este simplu: pentru că așa vrea domnul Robu.

USR Timișoara cere demisia lui Robert Kristof, care a demonstrat fără drept de apel că nu e în stare să asigure nici serviciile de bază pentru oraș.

Domnule Robu, dacă alegeți să-l păstrați în funcție pe Robert Kristof, după eșecurile sale repetate, practic aruncați o insultă către fiecare persoană care v-a votat în trecut.

O evaluare obiectivă a actualei administrații ne arată drumul încet și sigur pe care Timișoara este dusă spre colaps. Orașul se sugrumă sub trafic, noi fonduri europene nu atragem, contract de salubrizare nu avem, iar acum nu suntem capabili nici să ne curățăm orașul de zăpadă.

Drumul pe care sunteți acum falimentează atât orașul cât și cariera dumneavoastră politică.

Ruben Lațcău,
vicepreședinte USR Timișoara

Nicolae Robu dezinformează. Timișoara e plină de gunoaie și Primăria e responsabilă

Nicolae Robu dezinformează. Timișoara e plină de gunoaie și Primăria e responsabilă

Zi după zi, Timișoara este tot mai puțin orașul trandafirilor și se transformă într-o urbe întunecată și murdară. Deșeuri din construcții, coșuri de gunoi ce dau pe dinafară, ambalaje, frunze nemăturate, praf pe lângă borduri, rampe de gunoi. Timișorenii găsesc la tot pasul o priveliște dezolantă.

În acest timp, primarul Timișoarei se derobează, în stilu-i caracteristic, de responsabilități. Domnul Robu se luptă pe pagina dumnealui de Facebook cu Garda de Mediu, cu PSD-ul sau ne arată câte goluri a mai înscris, în loc să se ocupe de sarcinile sale edilitare. Și, așa cum vom arăta mai jos, se folosește în postările sale de jumătăți de adevăr.

De ce avem o Timișoară murdară și cine e de vină

Până la sfârșitul lui octombrie 2018, RETIM răspundea de:

  1. salubrizarea stradală și ridicarea rampelor clandestine de de deșeuriprin contractul cu primăria Timișoara, expirat în august și prelungit până în octombrie;
  2. colectarea deșeurilor de la persoane fizice și juridice prin contractul în curs cu ADID Timiș (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri – o organizație constituită din toate primăriile din județ și Consiliul Județean, ce are rolul de a gestiona serviciul de salubrizare a localităţilor)

Conform legii, până în 2014, salubrizarea și colectarea deșeurilor (punctele 1 și respectiv 2) se făceau de către același operator. Din 2014, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 99/2014 pentru modificarea și completarea Legii serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, există posibilitatea ca cele două servicii să fie contractate de operatori diferiți.

Azi, la finalul lui 2018, din cauza nepăsării instituțiilor locale, nu avem salubrizare stradală, nimeni nu mai ridică gunoiul din rampele clandestine și autoritățile locale nici nu verifică dacă populația are sau nu contract cu Retim. Să le luăm pe rând.

Salubrizarea stradală din Timișoara e practic inexistentă

În prezent, Retim se mai ocupă doar de colectarea deșeurilor. Pentru acordarea serviciilor de salubrizare, primăria Timișoara are în curs o licitație, după ce licitația din primăvară a fost un eșec. La această a doua licitație au depus oferte doi operatori: Polaris M Holding S.R.L. și Brantner Servicii Ecologice S.R.L., iar ofertele lor se afla în curs de analizare, termenul limită fiind luna mai 2019.

Între timp, primăria Timișoara a încheiat un contract direct cu Horticultura (o firmă ce are ca obiect de activitate amenajarea și întreținerea spațiilor verzi) pentru a face curat în oraș pentru 80 de zile, în schimbul a 34.000 euro. Adică 425 euro pe zi pentru a goli și coșurile de gunoi și, ne asigură domnul Robu, pentru a mătura străzile (deși acest punct nu e prevăzut în contract!). Horticultura nu are însă nici pregătirea și nici numărul de oameni necesari pentru a face curat în oraș, deci atribuirea salubrizării către o firmă care nu are licență pentru activitatea de salubrizare este nelegală, așa cum arată Legea 101/2006 la articolul 30:

(1) Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei următoarele fapte, altele decât cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, republicată:

c) încheierea de către primar a contractelor de delegare a gestiunii pentru una dintre activitățile de salubrizare a localităţilor prevăzute la art. 2 alin. (3) cu un operator care nu deține licenţă;

Așadar domnul Robu a acționat ilegal când a oferit salubrizarea către Horticultura.

Primăria Timișoara nu mai ridică gunoiul depozitat în rampe clandestine

Această prevedere era trecută în contractul dintre Primărie și Retim, contractul de la punctul 1, cel expirat în acest an. Domnul Robu se face uită că e responsabilitatea dumnealui să se ocupe de această problemă, însă Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor, conform articolului 21, e clară:

(3) În cazul deșeurilor abandonate și în cazul în care producătorul/deținătorul de deșeuri este necunoscut, cheltuielile legate de curățarea și refacerea mediului, precum și cele de transport, valorificare, recuperare/reciclare, eliminare sunt suportate de către autoritatea administrației publice locale.

Putem afirma, cu legea în mână, că domnul Robu dezinformează atunci când spune că nu cade în sarcina primăriei strângerea gunoiului din rampele clandestine:

Tot ce înseamnă gunoi menajer -altfel spus: gunoi din pubele, containere, rampe clandestine (s. n.), rampe sezoniere de primăvară și toamnă- NU MAI ARE LEGĂTURĂ CU PRIMĂRIA!

Primăria este responsabilă doar de ridicarea gunoiului din coșurile de pe domeniul public -trotuare, piețe, stații STPT, parcuri- și de măturatul și spălatul străzilor!

Garda de Mediu a amendat Primăria pentru că nu și-a îndeplinit obligațiile, iar amenda o vom plăti cu toții, nu doar domnul Robu, deși dumnealui este vinovat.

Lipsa contractelor dintre Retim și populație

Există atât persoane fizice, cât și juridice care nu au contract cu Retim. Sau, dacă au, declară mai puține persoane în contract, așa cum e cazul unor Asociații de Proprietari. Și atunci scapă de gunoi cum pot, îl lasă la colț de stradă sau lângă pubelele vecinilor.

Primăria are instrumentul legal de a impune încheierea unui contract pentru ridicarea deșeurilor, conform Legii 101/2006, art. 30:

(5) Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei refuzul utilizatorului de a încheia contracte de prestări servicii cu operatorul de salubrizare licențiat în aria de delegare respectivă.

În plus, primăria poate rezolva situația celor fără contracte cu operatorul de salubritate prin impunerea unei taxei speciale, pe care s-o vireze ulterior operatorului (Legea 99/2014):

Autoritățile administrației publice locale au obligația să instituie taxe speciale […] și să deconteze lunar operatorilor, direct din bugetul local, contravaloarea prestației efectuate la utilizatorii fără contract.

Impunerea e mai dură decât contractul, pentru că în contract se pot declara, pe proprie răspundere, mai puțini locatari, pe când la impunerea taxei datele se iau de la evidența populației.

Doar că Primăriei Timișoara nu i-a păsat că doar unii plătesc ridicarea gunoiului, deși toți îl produc. În loc să se certe pe Facebook cu Garda de Mediu, domnul Robu putea să intervină și să-i sancționeze pe cei care nu au contract cu Retim. Sau să le vorbească cetățenilor despre importanța colectării selective, despre campaniile de curățenie pe care le desfășoară Retim sau pur și simplu să le explice că locul gunoiului nu e la marginea străzii.

În concluzie, nu avem salubrizare stradală, nimeni nu mai ridică gunoiul din rampele clandestine și nici nu verifică dacă populația are sau nu contract cu Retim. Toate aceste responsabilități cad în sarcina autorităților locale. Un primar căruia îi pasă s-ar ocupa de problemele reale ale orașului, în loc să stea pe Facebook și să-și numere golurile.

Rodica Militaru,
Membru în Biroul Local al USR Timișoara

Cătălin Drulă – Scrisoare deschisă despre deblocarea proiectelor de infrastructură rutieră din Timiș

Cătălin Drulă – Scrisoare deschisă despre deblocarea proiectelor de infrastructură rutieră din Timiș

Stimată doamnă prim-ministru, stimați domni miniștri,

Vă scriu pentru a vă solicita deblocarea proiectelor de infrastructură rutieră gestionate de Ministerul Transporturilor prin CNAIR în județul Timiș. În acest sens, vă prezint pe scurt stadiul actual al fiecăruia și pașii care sunt necesari în perioada imediat următoare pentru fiecare dintre aceste proiecte.

Varianta de Ocolire Timișoara Sud

Stadiu: În procedură de licitație din 22.04.2017. Ultimele contestații la atribuirea contractului au fost respinse definitiv în data de 22.11.2018.

Pași necesari:

  1. Semnarea contractului de proiectare și execuție cu ofertantul câștigă
  2. Alocarea creditelor bugetare necesare în Legea Bugetului de Stat pe anul 2019. Valoarea contractului este de 381 mil lei fără TVA, iar termenele contractuale 6 luni proiectare + 24 luni de execuț Prin urmare, la un ritm normal de derulare a contractului este nevoie de cel puțin 100 de milioane lei credite bugetare alocate acestui proiect (Cod obiectiv 718 – Anexa nr. 3/24/29).
  3. Efectuarea exproprierilor pe traseul noului drum. Licitația pentru elaborarea documentațiilor cadastrale este încă în desfășurare – nu are un câștigător desemnat ceea ce reprezintă un mare risc de întârzieri pentru proiect, mai ales dacă vor fi contestaț Trebuie menționat că CNAIR a lansat această licitație abia în 02.08.2018 (la 16 luni după licitația pentru drumul propriu-zis). Este de neînțeles întârzierea! Chiar dacă se va semna acest contract în cel mai scurt timp, cele 6 luni rămase până la începerea execuției de lucrări (când terenul trebuie predat liber de sarcini constructorului) sunt un termen extrem de scurt pentru toate etapele: întocmire documentații, avizare la Cadastru, elaborare hotărâre de guvern de expropriere, avizare interinstituțională și aprobare în Guvern, emitere decizie de expropriere.
  4. Prima etapă a contractului este întocmirea proiectului tehnic. Proiectul Tehnic de Execuție trebuie aprobat de un verificator de proiect, serviciu pe care CNAIR îl contractează extern printr-o procedură de achiziție publică. Abia în 09.11.2018 au fost depuse ofertele pentru acest serviciu, acestea fiind în prezent în evaluare. Este critică contractarea cât mai urgentă pentru a nu întârzia calendarul proiectului.
  5. În contractele de tip FIDIC, cum este cel de față, urmărirea derulării contractului în toate fazele sale se realizează de o firmă numită Supervizor (alternativ, Consultant sau Inginer FIDIC). În sarcina acestui contractor sunt toate verificările de calitate și certificările pentru plată ale lucrărilor desfăș CNAIR contractează extern aceste servicii pentru fiecare proiect derulat, în parte. Pentru V.O. Timișoara Sud – licitația pentru contractarea Inginerului FIDIC nu este nici măcar lansată încă! Este inexplicabilă această întârziere, mai ales că astfel de licitații durează de regulă 8-12 luni până la finalizare. A devenit o practică folosirea regionalelor CNAIR ca Inginer FIDIC temporar ceea ce duce pe de-o parte la o monitorizare deficitară a contractelor (regionalele nu au resursele necesare) și pe de altă parte la prejudicii ulterioare de plată pentru statul român din arbitraje în care constructorii argumentează, pe bună dreptate, că Inginerul FIDIC este tot o sucursală a beneficiarului neavând prin urmare independența necesară.

Drum de legătură Timișoara – A1

Stadiu: Studiul de fezabilitate este în derulare din 2015. Singurul pas care mai este necesar este obținerea acordului de mediu care va fi emis, cel mai probabil, în ianuarie 2019. Proiectul de hotârăre a guvernului pentru aprobarea investiției (indicatorilor tehnico-economici) a fost blocat în 2017 de Consiliul Interministerial pentru lipsa acordului de mediu.

Pași necesari:

  1. Pregătirea licitației pentru proiectarea și execuția drumului de legătură pentru a fi lansată în ianuarie-februarie 2019 după obținerea acordului de mediu.
  2. Aprobarea de Guvernul României a investiției prin hotărârea pentru indicatorii tehnico-economici ai proiectului imediat după obținerea acordului de mediu (ianuarie 2019).
  3. Depunerea urgentă a aplicației de finanțare din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020.

Autostrada A1 Lugoj – Deva

Stadiu: Proiect demarat în anul 2012. Lucrările nu sunt începute pentru o sector de 9km a coridorului european între localitățile Margina și Coșevița. Nu mai există nici măcar constructor pentru acest sector după rezilierea în 2017 a contractului. Este vorba de lotul 2 al autostrăzii secțiunile E1 (6km) și E2 (cei 3km care vor fi în mare parte tunel).

Pași necesari:

  1. Lansarea de urgență a licitațiilor pentru construirea secțiunilor E1 și E2. Este inacceptabil că se trenează de aproape 2 ani de zile lansarea acestor licitații, deși pe acest sector nu există în prezent constructor contractat.
  2. Folosirea proiectelor tehnice de execuție realizate deja de fostul constructor pentru secțiunea E1 (aprobat deja de CNAIR în Consiliul Tehnico-Economic) și secțiunea E2 cea cu tunele (există inclusiv studiu geotehnic detaliat) astfel încât să se economisească timp în derularea proiectului.

Doamnă prim-ministru, domnilor miniștri, aceste investiții esențiale pentru Timiș și pentru România au întârzieri de ani de zile. Efectuarea pașilor descriși mai sus ar debloca proiectele. Toate etapele descrise sunt direct în responsabilitatea instituțiilor pe care le conduceți. Vă rog să dispuneți măsurile necesare pentru a fi realizate.

Cu stimă,
Cătălin Drulă,
Deputat USR de Timiș
Membru în Comisia de Transporturi și Infrastructură